• Sumčák největší

Zimní lov v teplé vodě

• cadox fishing
17. 04. 2012

Nedaleko českých hranic s Polskem se nachází velmi zajímavé jezero Rybnik. Kromě šance na ulovení opravdu velkých kaprů láká kapraře především přítokem teplé vody z místní elektrárny. Rybolov je zde tedy možný i v zimě, a tomu nemohl Honza Hubka odolat.
Brzy ráno se probouzím do lednového dne a zanedlouho se už vydám na cestu za zimními kapry do Polska k jezeru Rybnik. Toto jezero je v povědomí kaprařů především proto, že se nachází u tepelné elektrárny. Ta používá vodu z jezera k chlazení. Výpravu už jsme plánovali s kamarádem Petrem Vencem asi rok, teď se nám konečně naskytla možnost si zde zachytat, a to hned na nejlepších místech. Jsou to místa nejblíže ke kanálu vtékající teplé vody. V zimě je zde vzdálenost od ústí kanálu alfou a omegou celého úspěchu. Jako poslední se k nám v průběhu lovu přidá kolega Tomáš Blažek.

Cesta není bez problémů

Odjezd ale neprobíhal úplně podle scénáře. Petr už tu měl dávno být, ale svým telefonátem ho teprve probouzím… Za chvíli už ale přijíždí a s hodinovým zpožděním vyrážíme. Jedeme Tomášovým autem, abychom odvezli všechny věci najednou a on pak už nemusel nic vozit. Nepřijede totiž sám,  ale s dalším kamarádem Jakubem Vágnerem. Cesta utekla rychle a ještě zvládáme nakoupit nějaký proviant. Na místě nás zdrží ještě pozdní otevírací doba směnárny, kde směňujeme Zloté. Po těžké domluvě kupujeme od sekretářky elektrárny povolení k lovu na pět dní.
Nosíme věci asi 150 metrů od parkoviště na naše místa. Poté stavíme naše dočasné příbytky. Už teď nám tu něco chybí, a to žádná maličkost. Očekávaly jsme silný proud horké vody, jenže zamlžená hladina před námi stojí, proud žádný a nám je jasné, že tohle není úplně v pořádku.
Petr se usadil na místě číslo 1 a já až na trojce. Doufal jsem, že tak budu mít větší prostor před sebou… Za chvíli máme vše potřebné připraveno a nahazujeme montáže do míst, kde předpokládáme rybí aktivitu. Petrův nához se nepovedl, ale při stahování montáže pro přehození ihned podsekává asi 30 cm cejna. Podobně „úspěšný“ bude na různé druhy ryb až do konce výpravy.

Nutná selekce

Ani ne po půl hodině od Petrova přehození mu přichází na tentýž prut první jízda. Po krátkém souboji končí v síti podběráku asi 6kg pěkně stavěný kapřík. Od té doby chodí na Petrovy pruty záběr za záběrem až do druhého rána. Většinou jsou to menší kapři do 7 kg. Petrovy montáže směřují doprava za roh plotu až k pilířům betonového mostu a odtud také přicházejí všechny záběry. Já jsem se rozhodl zakrmit plošně asi 20 kg boilies kolem celého betonového mostku. Jednu montáž jsem umístil na levý okraj této zdi a druhou dále na volnou vodu. Zatímco Petr neustále zdolává malé kapry, mé hlásiče zarytě mlčí. Malí dorostenci už Petra přestávají bavit, a proto se snaží vyselektovat ty větší. O správné volbě ho přesvědčuje roztáčející se cívka jeho navijáku a především následný tah ryby. Byl to pupkatý lysec s hmotností 11 kg. Paráda, první ryba nad deset! Po pár fotkách se kapřík noří zpět do rodné vody. Na vedlejší místa se začínají stěhovat Polští kapraři a stavět své příbytky. V podvečer máme oba s Petrem naráz jízdu a zdoláváme tak dva malé lysce do 10 kg.
Přehodit a jít honem dospat ten deficit. Petr se mne v noci pokoušel probudit, abych ho vyfotil se zhruba metrovým sumíkem, kterého ulovil. Spal jsem ale po únavné cestě příliš tvrdě a hlavně se mi z vyhřátého spacáku nechtělo ven do té zimy, a tak si ho musel vyfotit sám…

Polský lov bez „zábran“

Ráno mě budí až křiklaví Poláci a vítr, který rozbíjí vlny o betonový břeh. Vstávám tedy do chladného větrného rána a jdu dát řeč s Petrem, ale po pár metrech jsem ohromen tím, co vidím. Polský kaprař lovící na místě po mé levici, má nahozené kaprové pruty téměř kolmo přes oba mé. Nechápu jeho strategii a ani si nechci představit, co by se dělo, kdyby měl záběr. Petr mi později vypráví svůj noční zážitek s dalším sumcem, který mu zaútočil na zdolávaného kapříka. Tento už měl však délkou ke dvěma metrům. U břehu sumec rozbitého kapra bohužel vyplivl. To by bylo něco pro Jakuba, který přijede s Tomášem a štábem dnes večer. V poledne se podle naší dohody s Petrem na lovných místech vystřídáme. Kolem jedenácté má Petr na prutě další pěknou rybu, a tak mu podebírám krásného tmavého šupináče o váze 14,2 kg.

Změna míst

V poledne se střídáme na našich postech. Klábosíme s okolními polskými rybáři, pytláky, policajty a porybnými a den zase utíká jako voda. Já zdolávám pár menších ryb do deseti kilo a Petrovy hlásiče nyní mlčí. Asi hodinku po setmění přijíždí Tomáš s Jakubem a kluci od filmu. Rychle se dáváme do práce s transportem jejich výbavy k nám. Je nás hodně, takže je to pouze chvilička. Tomáš si připravil svoji výbavu a za chvíli už letí jeho 200 gramová olova a návazce z lanek směrem k pilířům doprostřed mostu mezi nás. U lahvinky lahodného Bacardi klábosíme dlouho do noci, až postupně odpadáváme všichni do svých pelechů a krajin rybářských snů.
Při rozednění mě probouzí ječící hlásič záběru, pravý prut nahozený za roh směrem do výtoku vody z elektrárny zabodoval. Rád bych se teď zmínil o něčem, co asi většinu kaprařů nepotěší.  Proud teplé vody byl dříve tak silný, že se v něm nedaly udržet ani 200g olova. Nyní však jsme tam bez problému udrželi i 110g olůvka. Příliš teplé vody kanálem tedy opravdu neteklo. A lepší už to nebude, protože elektrárna přechází na vnitřní okruh chlazení. Je pravděpodobné, že tato lokalita jako zimní loviště brzy zanikne. Ale zpět k mé jízdě. Tu měl na svědomí kapřík lehce přes deset kilo. Tento záběr odstartoval další sérii záběrů hlavně na mé pruty nahozené v průplavu nejblíže k elektrárně. A co je ještě důležitější – konečně najely těžší ryby. Od této ryby jsem opravdu v jednom kole a málokdy se stane, aby ve vodě ležely obě mé montáže.

Základ úspěchu - přesný nához

Je to opravdu tak, pokud se mi podaří nahodit přesně do půl metru od kraje zdi a daleko do průplavu, záběr se dostaví do deseti minut od nahození. Někdy mi musí i kluci pomáhat, protože mám dva záběry naráz. Většina ryb váží okolo 10 kg a já jsem spokojený. Největší mám šupináče 11,5 kg a 13 kg. Krásné a silné ryby berou jako o život a já si to vychutnávám plnými doušky. Kde jinde bychom mohli začít kaprařskou sezónu tak brzo a v takovém stylu? Do série mých jízd přichází také záběr na Petrův nejdále nahozený prut. Po dlouhém, urputném boji mu Tomáš podebírá a vynáší na břeh úžasného šupináče o váze 16,5 kg… Všichni rybáři z dalekého okolí se k nám seběhli, aby mohli z blízka sledovat naše úspěšné počínání a hlavně Péťův krásný úlovek, který po odfocení samozřejmě odplouvá.
Místo opět více krmím, do vody nastřílím asi 5 kg koulí. Petr zdolal také několik dalších kaprů okolo desíti kilo. Je tu již naše třetí noc, pruty jsme všichni nově nabili a nahodili na  produktivní místa. Posedáváme s kamarády u prutů. Už padla hustá tma a stále se nic neděje. Zavolám tedy do Čech své přítelkyni, aby věděla, že jsem v pořádku. Odcházím do tmy tak 20 metrů od kluků a v tom mi přichází brutální jízda na prut těsně u zdi. Nejblíže k mému prutu je Jakub, a tak razantně zasekává. Kapr mu silným tahem narovnává ruce, a já vím, že je zle. Mílovými skoky jsem u něj a Kuba mi předává velmi ohnutý prut. Zvedám prut přes plot a do ryby se pořádně opírám. Už je ale pozdě. Kapr během té chvilky stihl projet průplav mezi pilíři a o jejich ostré hrany obalené škeblemi zlehka uřezal šokovku na 30 kg. Tak to je smůla, konečně opravdu velká ryba a je v p…li. Prut znovu navazuji, ale nyní už s šokovkou na 60 kg. Zanedlouho jdeme spát, ale všichni doufáme v časné probuzení od podobné ryby.
Ráno opět začíná záběrem. Tentokrát mě však budí Tomáš a v ruce třímá můj ohnutý prut. Rozespalý si od něj prut přebírám a užívám si ranní zdolávání kapra na volné vodě. Netrvá to dlouho a kapr už nemá úniku z podběráku. Je to oranžový, dlouhý lysec o váze 12,5 kg.

Výměna míst podruhé

Vyměňuji si místo s Tomášem a ten se dává natěšeně do práce. Ihned nahazuje a má první záběr. Bohužel se mu nedaří rybu otočit a ta mu po chvilce roztrhla pevnostní obratlík na jeho ocelovém lanku. Tak to jsme ještě neviděli. Díky Petrovi máme zase možnost si na břehu prohlédnout jeseny přes 50 cm, cejny, kapříky a dokonce i štiku, které podsekává při stahování montáží.
Tomáš zdolává několik ryb kolem deseti kil a pak mu přichází další nadějný záběr. Smůla se mu ale lepí na paty i nadále a nyní se lanko pro jistotu úplně rozmotává. Tomáš kleje, seč může, ale ztracenou rybu mu to stejně nevrátí. V tomto duchu se přenesl celý tento den a je tu další romantický západ slunce. Bohužel už je to naše poslední noc na tomto 450hektarovém jezeře. V noci Tomáš zdolává několik ryb, z nichž největší váží 12 a 13 kg.
Ráno mě zase probouzí hlasy vedle mého bivaku hulákajících Poláků a tak vstávám do mého posledního dne zde. Jak to tak bývá ke konci výpravy, člověk není zrovna nadšený, že už musí jet. No co se dá dělat, začínám balit…

Filmová školička

Zbývá nám natočit ještě hodně záběrů do dvd z této výpravy a tak se celý den točí kolem natáčení. Naše herecké schopnosti samozřejmě tento akt prodlužují a já pozoruji, jak z nás Jakubovi šediví vlasy. V průběhu dne zdoláváme několik ryb do deseti kilo, o pár větších přicházíme. A tak největším kaprem je Petrův 12,5 kg šupík. Tento den utekl nevídanou rychlostí a se setměním Jakub a štáb odjíždějí. Za lehkého deště dobalujeme poslední zbytky věcí a na břehu necháváme jen naše nahozené pruty. V napětí čekáme až do půlnoci, kdy nám končí povolení k lovu, na poslední záběr, ale ten bohužel nepřichází. Balíme pruty, loučíme se s polskými kolegy a po kontrole zdejší drsnou Policií se vydáváme na dlouhou cestu směrem k domovu…
Výpravu musíme zhodnotit kladně, protože kde jinde bychom si v lednu mohli takhle zachytat? Škoda jen, že jsme o všechny nadějné záběry od opravdu velkých ryb přišli. Ale i to ke kaprařině patří. Když se to nepovedlo nám, tak možná právě někomu z Vás, je o co stát, místní Polský rekordman už bude mít určitě přes 31 kg… a to je na státní vodě pěkný počin.