• sumčák mega bánner

Zahájené dravcobraní

• Cadox 6
20. 06. 2013

Již zítra, hledím na kalendář a znovu si opakuji „již zítra“, ano, přichází den, na který se těší příznivci lovu dravců.  Bez rozdílu, ať je to rybičkář který loví dravce na živou či mrtvou rybku, nebo vláčkař, který preferuje jen lov na umělé nástrahy. Já osobně se řadím do té druhé skupiny. Nemám v úmyslu kritizovat, nebo jinak odsuzovat první způsob lovu. Tímto způsobem se chytá podstatně déle než umělými nástrahami a proto je stále velmi početná skupina, která se této technice věnuje. Zvláště u lovu sumců je lov na živou nástrahu přínosnější než vláčka. Na velkých zahraničních řekách (Po, Rhona), umělé nástrahy zaostávají jak do velikosti ulovených dravců (trofejních), tak i do početnosti úlovků. Zde jsme však v Čechách, veletoky zde nemáme a tak se s radostí mohu věnovat jen a jen přívlači. Koneckonců, vždyť přeci nejde jen o honění se za trofejemi, ale o potěšení z lovu a radost z každého úlovku bez rozdílu.
To jen na úvod, jak jsem již psal, já se věnuji přívlači a proto veškerý můj lov dravců se odvíjí jen od této techniky.

Teď však již zpět k samotnému článku o letošním zahájení. Zprvu jsem se zabýval myšlenkou, že vyrazím již večer, na místě si vše nachystám a pak se půjdu osvěžit do místní hospůdky. Jenže osvěžit…, bůhví jak bych se dlouho osvěžoval a zvláště jaké by bylo ranní vstávání. Rozlámaná tělesná schránka z nocležení v autě, případná bolest hlavy z přemíry zlatavého moku, by asi nebylo zrovna to pravé pro zahájení sezóny. Takže tato prvotní myšlenka byla potlačena tím, že se v pohodě vyspím doma na pohodlné posteli a i přes časné vstávání (kolem 03hod), s kterým však nemívám problém, dorazím k vodě v celkem fit stavu.

Jak jsem si naplánoval, tak se i stalo. Kolem třetí hodiny ranní jen cvrnkne budík na mobilu a v mžiku jsem na nohách. Tím jak jsem natěšený, nemám se vstáváním nejmenší problém a během dalšího okamžiku jsem i ustrojený. Nesnídám, vezmu si jen do tašky lahev minerálky, pečivo a uzeninu. Plížím se po domě jako duch, abych neprobudil manželku. O komentáře tipu„ ty když jedeš na ryby, tak musíš vzbudit celý barák“ a podobně, jsem opravdu nestál. Vše potřebné již bylo od večera nachystané v autě, takže hupky šupky, potichoučku jsem nasedl do auta a už si to frčím k vodě.
Cesta autem ubíhá poměrně rychle. Přemýšlím, jaký bude stav vody, jestli už bude vůbec Labe po povodni chytatelné. Dopředu jsem si zjišťoval průtok Labe jen na internetu, kde se psalo, že je již normální stav. Objíždět vodu předem se mi nechtělo, zvláště když voda stále klesala a po půl dni již bylo vše jinak.

Je 3,45 hodin a jsem na místě. Mám to tak akorát. Rozložím pruty,na karabinu s obratlíkem připnu nástrahy. Na 40kilovou pletenku 12cm Salmo Perch a na 10 kilovou a průměru 0,06 Rapalu Shad rap Jointed. Sejdu k vodě a je zrovna čas na první letošní zahájení. Jako první se rozhodnu poškádlit sumíky. Na to že jsou čtyři hodiny ráno, je poměrně dobře vidět. Rozhlížím se po okolí a nikde nevidím  ani živáčka. Pohled na hladinu Labe mě moc neuspokojil. Voda pod jezem valila jako blázen a stále byla ještě poměrně kalná. No nic, již jsem a tady a tak musím bojovat - Salmo letí na hranu proudu a relativně klidnější vody. Poprvé, podruhé…. Házím asi čvrt hodinky a najednou „bum“. Tolik očekávaný okamžik je tady a netrvalo to ani moc dlouho. Celím tělem se mi prolije vlna adrenalinu, vypadá to, že háky sedí dobře a tak začíná můj souboj s prvním letošním sumíkem. Mocný proud zesiluje tah sumce a já jen stále utahuju brzdu navijáku. Odpor je to mocný. Zápasím asi pět minut a vidím přicházet kolegu Radka, který právě dorazil k vodě. Nejprve kouká na můj ohnutý prut a pak jen konstatuje. „ No to si snad děláš prdel, ještě není ani půl pátý a ty už taháš sumíka“. Jen se ušklíbnu, protože mám plné ruce práce. Prut zapřený o pupek a zabírám co to dá. Už jsem v proudu zahlédl ocasní ploutev sumíka a tak vím, že to není žádný obr, ale podpora silného proudu z něj děla statného bojovníka. Radek odložil své vybavení a schází až na kraj břehu, aby mi ho pomohl dostat ho ven. Jde to ztuha, ale přeci jenom jde a asi po třech výpadech se mu konečně podařilo dostat ruku do tlamy fousáče tak, aby ho trojháky wobbleru neohrozili.

Je venku – hurá, první letošní dravec (nepočítám li soukromé revíry) a hned sumík. Pár foteček na památku a dostává svobodu. Pokračuji v lovu,  Radek si chystá člun, na kterém bude lovit až za hranicí proudu, kam se ze břehu jen obtížně hází. Je již zcela jasný den a vypadá to na pěkný pařák. Vidím, že všude kolem tlučou boleni a rybičky lítají na všechny strany. Tím pro mě nastává čas na změnu prutu, nástrahy a dát tělu trochu oddechu po házení těžkých nástrah, které mají v proudu obrovský odpor, takže po chvilce bolí každý sval.

Druhý prut v mé ruce ani necítím, je to ohromná změna a cítím se plně uvolněný. Kousek po proudu opět loví bolen a tak mu hned předkládám svou nástrahu. Pár hodů a nic, tak měním wobbler za hladinový tip. Hned po prvním náhozu následuje rána a už se divoce roztáčí cívka navijáku. Trošku ji přitáhnu a během několika minut je na břehu krásný bolen. „Paráda“ říkám si v duchu, pár fotek a bolen je zpět. Několik dalších náhozů a situace se znovu opakuje. Během půlhodinky ještě asi třikrát.
„No to jsou jatka“ zamumlám si pro sebe. Ani v nejmenším jsem nedoufal, že to takhle nádherně půjde. Mezitím přichází Robert s boatem a přeplouvá do míst, kde již chytá Radek.

Měním pruty a chci zase na chvilku poškádlit sumíky. Několik náhozů a přichází prudký úder do nastrahy. „Paráda sumík“ bleskne mi hlavou, ale po několika otočeních kličkou navijáku cítím, že to sumík nebude. Ano, je to tak, už vidím na hladině bolena jako poleno, který s přehledem šluknul sumčí nástrahu a teď se odevzdaně nechává přitáhnout ke břehu. Na tvrdý prut a silnou pletenku to není žádný extra boj. Už je u břehu, dělám si několik fotek bolena ve vodě. Je nádherný, do osmdesáti čísel mu moc nezbývá. Vyháknu trojhák, ještě několik fotek a už si plave zpět do svého domova. Pokračuji v lovu s velkou nástrahou, jen jsem vyměnil Percha za Exekutora RH. Situace se po chvilce znovu opakuje. Při souboji s dravcem jsem si ani nevšimnul, že přišel další rybář. Pozdravíme se, já dál zdolávám rybu a on sleduje můj boj. Je venku z vody a co do velikosti, je skoro totožný.

Hned využívám příchozího kolegu, aby mi udělal pár fotek. Ten se hned na oplátku zeptá, jestli mi nebude vadit, když bude chytat vedle mě. Nemám s tím problém a tak se toto dnešní dopoledne mění v dokonalou bolenománii. Jdou neskutečným způsobem po všech nástrahách, co jim předložíme. Střídáme se v tahání úlovků a prakticky z jednoho místa jsme dohromady ulovili více jak čtyřicet bolenů, všech velikostí. O tom se mi nezdálo ani v tom nejfantastičtějším snu. Jsem naprosto šťastný muž a takovýto zážitek bych přál opravdu všem slušným vláčkařům.

Tělo mám ze zdolávaček a náhozů pěkně bolavé, jenže pro tu euforii není ani čas na to myslet. Ke břehu se vrací Robert s Radkem. Ani jsem pro své neustálé zdolávačky nesledoval, jak se jim na loďce a boatu dařilo, takže se hned ptám. Robertovi se podařili dva krásný candáti a spadnul mu jeden sumík, Radek byl na tom o poznání hůře, ale jak jsem se dozvěděl později, na něho pěkný úlovky teprve čekali. Za odpoledne měl osm záběrů od sumců, z toho se mu tři podařilo zdolat. Nebyli to žádný trofejáci, ale o to na zahájení ani nešlo. Šlo především o požitek z lovu a ten byl opravdu dokonalý. Na takto excelentní zahájení budu opravdu dlouho vzpomínat.

PS. Další dny po zahájení se zadařili opět pěkné rybky, ale o tom zase až někdy příště.