• Sumčák největší

Tenkrát v létě

• cadox fishing
06. 08. 2012
Že léto nemusí být pro lov kaprů okurkovou sezónou, se přesvědčil Jirka „Scopex“ Majer se svou přítelkyní Šárkou. Původně oddychová letní dovolená se proměnila ve výpravu snů. Pojďme si ji nyní užít společně s oběma lovci.
Rtuť teploměru na počátku prázdnin dosahovala závratných čísel a spousta lidí trávila své dovolené na rozpálených březích našich vod. A připojil jsem se k nim nakonec i já se svou přítelkyní. S plně naloženým autem vyrážíme vstříc novým zážitkům na břehu tajemné svazové pískovny.

Vzhledem k tomu, že se mnou jela i má přítelkyně, považoval jsem zprvu tento lov za příjemný relax. Letní období totiž není nejlepší pro lov těch největší kaprů, šance ale umírá poslední. Navíc už jsem opravdu potřeboval rybářskou změnu. Celou sezonu jsem se totiž soustředil na zcela odlišný způsob lovu, nejčastěji noční akce, kdy se krčím v křoví a ráno rychle balím, abych byl včas v práci.

Pískovna pro mě byla velkou neznámou. Vše co jsem věděl, bylo, že by se zde mělo nacházet pár statných mohykánů, kteří díky své obezřetnosti a notné dávce štěstí přežili nájezdy masařů a „převažečů“. Hned po příjezdu mi bylo jasné, že jsem objevil ráj. Byl bych spokojen, snad i kdybych nic nechytl. Průzračná voda zarostlá vodními travinami, množství škeblí, sláviček a raků, to mě uchvátilo.

Jak na místní mohykány
Dno je opravdu velmi členité s množstvím lavic, prohlubní a kos. Navíc je dno pokryto řasou od 20ti centimetrů až k hladině na některých místech.
Rozhodl jsem se označit šest různých lovných míst, která se nacházela v odlišných hloubkách s různou strukturou a složením dna. I provnadění vybraných míst jsem provedl různými způsoby, někde jsem naházel boilies „na hromadu“, jinde jsem naopak rozkrmil řídce větší plochu. Krmil jsem na lavicích, na jejich hranách, pod lavicemi, na čistém dně a také přímo v travinách. Ani boilies jsem nepoužil všude stejné. Krmil jsem mými favority – a sice boiliem 3XL a C4. Na některých místech čerstvými kuličkami, jinde zase vymáčeným a vyčichlým boiliesem. Potřeboval jsem zkrátka zjistit, co na místní kapry platí.
Důležité bylo vytvořit si představu, kde kapři přijímají potravu, v jaké hloubce a za jakých podmínek. Tuto taktiku praktikuji na většině svých delších výprav a především na neznámých vodách.

První záběr
První záběr přišel hned první den, ale pouze od cejna. Chytil jsem ho v prokrmené hloubce pod lavicí. Zakrmil jsem zde asi 4 kg vyschlého 24mm boilies a 5 kg řepky. Pravděpodobně řepka přilákala i cejny. Za to jsem ale svým způsobem rád. Bílá ryba často na krmném místě přiláká kapry. Po prvním záběru od kapra ale přizpůsobuji krmení pouze pro kapry, abych se drobných rybek zbavil. Tato taktika mi výborně funguje.

Kapři na scéně
Následující den v noci mám další záběr. Tentokrát však krásná plynulá jízda. Bodoval prut, na který předešlý den přišel záběr od cejna. Nyní už jsem ale měl nastraženou 30mm vyschlou C4. Nasedl jsem tedy do člunu a pomalu se blížil k místu, kde kapr zabral. Cestou k rybě jsem několikrát rukou vytrhal vlasec z vodních travin. Konečně jsem byl nad kaprem a poprvé ho v průzračné vodě zahlédl. Nemohl jsem uvěřit svým očím, byl to krásný mohutný lysec. Bál jsem se, abych ho neztratil. Po chvíli jsem kapra podebral a bylo mi naprosto jasné, že je to jedna z mých nejhezčích ryb. U ocasní ploutve měl kapr několik devíti centimetrových šupin. Opravdu fantastická ryba s váhou 17,10kg. Kapra jsem opatrně zasakoval pro ranní focení (i když sakuji opravdu nerad) a šel spát.
Po pár rychlých ranních fotkách kapr spokojeně odplaval a já doufal v další akce. Nic se však nedělo. V podvečer jsem přikrmit všechna místa, i když z těchto míst záběr nepřišel. Věřil jsem, že krmením kapry přilákám. Byl jsem rozhodnutý věřit dál své taktice a všechna tato místa postupně prochytávat. Některá místa jsem krmil dokonce dvakrát denně. Na jiných místech jsem pouze krmil, ale nechytal a své montáže tam přesunul až po dvou dnech krmení a klidu.
Podařilo se mi objevit kapří stezky a to prakticky znamenalo výhru. Tato místa kapři navštěvovali vždy v pravidelnou hodinu. Z jednoho místa přišel jeden záběr denně a to bylo vše. Vždy v určitou hodinu. Stačilo prut na toto místo umístit pár hodin před touto dobou a ve zbývajícím čase s tímto prutem zkoušet vyhledat další produktivní místa. Tento způsob rybolovu je však velmi vyčerpávající. Ale až nečekaně efektivní. Jakékoliv zdolávání kapra ze břehu bylo naprosto nemyslitelné, kvůli ostrým hranám, škeblím a množství řas. Nechtěl jsem riskovat ztrátu jakékoliv ryby. Po každém záběru jsem skočil do člunu a zdolával z něj.

Sestava do tvrdých podmínek
Do tvrdých podmínek jsem nasadil 100m silného vlasce o průměru 0,50mm, na který jsem navázal téměř neviditelný 1,5 m dlouhý kus čirého šokového vlasce Leon Hoogendijk  Millenium HEAD LINE. Aby byla montáž nenápadná i pro opravdové mazáky, umisťuji nad tento nástavec 20g olůvko. K bezpečnostní závěsce Carp´ R´Us Safety Clip mám připevněný 500g kámen. Neznám jinou funkční montáž, která by byla pro kapry takto bezpečná. Pokud se nám přetrhne vlasec, z této závěsky se vyvlíkne a kaprovi zůstane v tlamce pouze návazec! V neposlední řadě si u této závěsky můžeme zvolit přítlak zátěže a tím ovlivnit, při jakém tahu má zátěž odpadnout.
U návazců jsem se spolehl na své osvědčené „třistašedesátky“ a to z fluorocarbonových nástavců 360“ SIZE 11 RING SWIVEL STICK RIG BOOM a pletené šňůrky Arma-Kord 50lbs a háčků Longshank Nailer vel. 6. Příliš kaprařů tento typ návazce nepoužívá, já jsem si ho však oblíbil. Nástrahy jsem zafixoval zarážkami GIZMO QUICK HAIR STOPS, které stačí navázat na vlas pouze jednou…

Pohádka
Třetí noc nastala doslova kaprařská pohádka. První záběr přišel kolem 11. hodiny večerní. Znovu z místa, odkud jsem vytáhl prvního lysce. Tentokrát jsem v temné noci podebral statného šupináče 97cm dlouhého a 17,5kg těžkého. Zariskoval jsem a na tento hot-spot převezl i druhý prut. Udělal jsem vše pro to, aby mé vlasce kapry nerušily, a také jsem zavážel oba pruty najednou, abych eliminoval ruch na klidné hladině. Záběry začaly chodit na oba pruty. Po zdolání jednoho kapra jsem čekal, až přijde záběr i na druhý, abych vyvezl oba pruty najednou a nedělal zbytečný ruch. Záběry chodily zhruba v 45ti minutových intervalech, někdy ale i dříve. Po každém záběru jsem dokrmil zhruba 1kg boilies na větší plochu, aby se kapři na místě zdrželi déle.
Skutečně skvělá noc, která mi přinesla šupináče 17,5 kg, 15,10 kg, 13,30 kg, 4 kapry kolem 12 kilogramů, které jsem vypínal hned u člunu, dva menší šupináče a jednoho 9kg lysce. Venku už svítalo a já ještě nezamhouřil ani oko. Přítelkyně také téměř nespala. V pološeru na mě udiveně koukala a se slovy: „Ať už to tady nepípá“, sladce usnula. Já jsem si ještě sedl ven k prutům, užíval si ten pocit vítězství a přehrával si nádherné okamžiky, které jsem prožil.
Mírně se zaklepala špička prutu a já už zase jel na vodu za kaprem, kde následoval krásný souboj. V podběráku se válel lysec 17,2 kg. Chvíli jsem nechápal, co se mi vůbec podařilo. Za tak krátkou dobu jsem ulovit tři kapry nad sedmnáct kilogramů.
Zavezl jsem rychle prut zpět a vyčerpáním padl na lehátko. Do minuty jsem usnul jako batole a nebýt ostrých slunečních paprsků, spal bych snad až do noci. Třetí noc byla na záběry také bohatá. Chytil jsem z tohoto místa mnoho kaprů. Zajímavé bylo, že třetí noc byla poslední, kdy jsem dostával záběry z tohoto dva dny produktivního místa. Kapři asi prokoukli nebezpečné místo a začali se mu vyhýbat. Poté už jsem zde neulovil ani rybku. Rozjezdilo se však nejmělčí místo, přímo z vrcholku lavice, a tak jsem mohl pokračovat ve své sérii. Bylo to místo, kde jsem tři dny vnadil, ale montáže jsem tam neumístil. Kapři se zde mohli v klidu krmit a získali tak k nabízenému boilies maximální důvěru.

Problém s novým místem
Hned první kapr mi bohužel montáž uřízl. Než jsem stihl přiběhnout k prutu, bylo po všem. Normálně bych natáhl vlasec přes vodící vidličky na hladině, ale to nešlo kvůli koupáčům a surfařům. Vlasce jsem tedy co nejvíce povolil, aby nedošlo k okamžitému uříznutí. Po dalším záběru jsem se vydal za kaprem s úplně povoleným vlascem a pouze pomalu domotával. Bohužel se mi vlasec zamotal do ostrých vodních travin tolik, že se nakonec uřízl. Byl jsem hodně naštvaný.
Po třetím záběru jsem úplně odklopil překlapěč navijáku a vyrazil na vodu. Vlasec jsem začal namotávat až v bezpečné vzdálenosti od travin. Po krásném boji jsem podebral šupináče 15 kg a v rozmezí dalších čtyřiceti osmi hodin lysce 15,5 kg a šupináče 16 kg. Do odjezdu mi zbýval pouze den, tak jsem zkusil zavést prut na nejmělčí místo lavice, které bylo v hloubce 1,5 m. I toto místo leželo na kapří cestě a do odjezdu se mi z něj podařilo zdolat kapry 14,9 kg a 15,9 kg.

Šetrnost se vyplácí
Při další výpravě na tuto pískovnu jsem se znovu setkal s kaprem, kterého jsem při minulé výpravě utrhl. Bezpečnostní závěska zafungovala tak, jak měla, a kaprovi zůstal v tlamce jen můj návazec. Díky funkčnosti tohoto systému tak kapr naprosto ve zdraví a bez stresu přežil.
Chtěl bych na Vás tímto apelovat, abyste brali ohled na bezpečnost ryb a používali pouze systémy, které v případě utržení dají rybě šanci přežít. I takovýmto myšlením můžeme ochránit populaci trofejních ryb v našich revírech. A věřte, že se vám to vyplatí, tak jako mně.