• FFA
Youtube kanál nachytano.cz Nachytano.cz na Facebooku TSS kanál nachytano.cz
Seznam témat »

Red Arc The Legend 4000

  • cadox 1
18. 07. 2018

Když jsem si vybíral z nabídky vláčecího náčiní firmy SPRO pár kousků k testování, byl nový Red Arc jasná volba. Proč? Protože mě jako letitého uživatele starého modelu zajímalo, jak pokročil vývoj za tu řadu let, co je původní Red Arc na trhu.

Předchůdce testovaného navijáku vlastním od začátku roku 2006 (na trh byl uveden už v roce 2004). V době napsání této recenze má tedy za sebou téměř 12 sezón. A to už se nechá něco hodnotit. Jeho mladší kolega si v mých službách zatím odkroutil jen jedinou vláčecí sezónu, v níž navíc alternoval s jinými navijáky. Proto na úvod recenze popíšu v krátkosti své zkušenosti s původní verzí a teprve potom přejdu k hodnocení novinky.

V prvních letech po koupi byl starý Red Arc jedním z dvojice mých hlavních přívlačových navijáků a později se k tomu přidal ještě feeder. Na nedostatek práce si tedy rozhodně nemohl stěžovat a celou tu dobu jsem s ním byl v zásadě spokojen. Vyhovovalo mi robustní kovové tělo, na svou cenovou kategorii velmi solidní chod, jemná precizně nastavitelná brzda a snadná údržba. Red Arc je totiž jedním z navijáků, které i nepříliš zdatný mechanik rozebere doslova na prvočinitele a velmi pravděpodobně zase složí, aniž by mu něco zbylo. Tím pádem není třeba posílat mašinku kvůli každé prkotině do servisu, což šetří čas i peníze. Ta moje tam v životě nebyla, nikdy se na ní nic nepolámalo a běžnou údržbu jsem snadno zvládnul sám.
Pokud jde o drobnější výhrady, měl bych dvě – občasné motání návinu (hlavně slabší pletenky) na matici brzdy a nekvalitní potisk cívky, který se časem oloupal.
S lety, tak jak mi doma přibývaly další stroje, postupně klesalo zatížení navijáku. I proto jsem zaznamenal výraznější známky opotřebení až zhruba po osmi letech provozu. Chod zhrubnul a brzda ztratila svůj dokonale rovnoměrný chod. Zejména to bylo znát během testování feederových prutů na soukromém revíru při zdolávání kaprů mezi 70 – 85 cm. Tam už v některých momentech znatelně zadrhávala.
Zlom v kariéře přišel na podzim 2015, kdy jsem při vláčení upadl, narazil kličkou navijáku na kámen a mírně poškodil převody. Chod je od té doby už dost hrubý a při vláčení to není příjemné. V současnosti proto naviják dožívá na feederovém prutu. Myslím, že tam ještě pár let vydrží. Mimo jiné i proto, že jsem si k němu za tu dobu, co ho vlastním, vytvořil docela pevné citové pouto a předčasně ho do důchodu posílat nebudu.

To by byly v kostce mé dlouhodobé zkušenosti s původní řadou Red Arc a nyní nastává čas přejít k recenzi jejího aktuálního zástupce. Red Arc Legend 4000 disponuje následujícími parametry:
Hmotnost 310 g, 9 kuličkových a jedno válečkové ložisko, převodový poměr 5,0 : 1 a kapacita cívky 150 m vlasce o průměru 0,33 mm.

Přemýšlel jsem, zda by mi na popis nástupce stačil proslulý dvojhmat Ctrl+C a Ctrl+V, ale není to tak jednoduché. Ložisková výbava i kapacita cívky se nezměnily, ale díky novějšímu rotoru a překlápěči je novinka o pár gramů lehčí.
Kromě toho se převodový poměr snížil z původního 5,2 : 1 na současných 5,0 : 1 a to zase svědčí o nové konstrukci převodů. Mohu potvrdit, že to u vody cítím.
Výrazným rozdílem je absence náhradní cívky. Původní Red Arc měl dvě identické hliníkové, dnes je naviják dodáván jen s jednou. Tento způsob prodeje je obvyklý zejména v USA a zdá se, že postupně proniká i na starý kontinent, kde bývali kupující na bonus v podobě náhradní cívky zvyklí.
I mě při testování absence náhradní cívky trápila. Celý test proběhl s návinem pletené šňůry o nosnosti 15 kg (snažil jsem se mimo jiné i o úlovek sumce) a například na vyzkoušení brzdy při zdolávání ryb na tenkém vlasci prostě nedošlo. Rozhodně mi ale nepřijde horší než všeobecně chválená brzda starší řady.

Ještě se vrátím k rotoru. Jeho základní konstrukce se mi zdá být naprosto stejná jako u modelů Grand Arc nebo Gold Arc, které se prodávaly už před několika lety. Liší se jen kosmetickými úpravami. Samotné tělo navijáku se dokonce výrazněji neliší ani od původního Reda z roku 2004.

Firma SPRO prostě vsadila na postupnou evoluci a nemění klíčové části svých navijáků každou chvíli. Spíše se naopak drží hesla že „vítězná sestava se nemění“.
V jistém smyslu je to i dobře. Ušetří se tak peníze potřebné na soustavný vývoj a propagaci nových modelů, takže je snadnější udržet příznivou cenu navijáku. Majitelé si následně mohou koupit oblíbený model i řadu let po sobě anebo využívat při domácích opravách díly z vysloužilých navijáků.
Není přitom nutné opravovat díly ze starého navijáku novější nebo si ze dvou poškozených kolovrátků složit jeden funkční. Stačí třeba jen využít náhradní cívky ze starých Red Arců, když má ten nový jen jednu. Mě šla bez problémů nasadit cívka velikosti 1040, ale věřím, že půjde použít i menší velikost 1030, protože tělo by u těchto dvou řad mělo být identické.

Zcela nové jsou u Red Arcu Legend doplňkové části navijáku, často působící jako designové prvky. Zejména se jedná o matici brzdy a kličku. Matice brzdy je vyrobena z matného černého plastu a je vidět, že se konstruktéři snažili eliminovat letitý problém s namotáváním vlasce. Zlepšení je patrné, ale ojediněle se mi to přesto stalo, i když navinutá pletenka rozhodně nebyla z nejtenčích.


Klička má zcela novou konstrukci. Odstává dál od těla navijáku a má rozměrné plastové madlo, které se velice dobře drží a nestudí. Proti kovovému gripu používanému v minulosti je to znatelný pokrok.
Stejně jako v minulosti se klička i dnes sklápí povolením šroubu na protilehlé straně navijáku a tady bych si kapku postěžoval. Délka závitu je totiž u nové verze Reda minimálně o 2 mm menší a to přináší poměrně časté potíže při sklápění. Otočíte jen o trošku víc, než je nezbytně nutné, a matice vám vypadne. Stalo se mi to několikrát a naštěstí jsem si toho pokaždé všiml. Teď už si dávám pozor, ale u staré verze mě ani nenapadlo nějaký problém s kličkou řešit a stejně tak nemám sebemenší problém u novějšího Gold Arcu.

Specialitou Red Arcu byl a je důraz na design navijáku. Už původní model provokoval svým agresivním červeným zbarvením. Část rybářů to přitahovalo, na jiné působilo jak rudý hadr na podrážděného býka. Vzpomínám si na reakci kolegy z Moravy, který mou tehdejší pýchu přejel štítivým pohledem a provokativně se otázal: „ Tož ty máš též ten červený bazmek?“
No, měl jsem a nestyděl jsem se za to. Ta červená mi nikdy nevadila.
Jsem proto rád, že po designové stránce nový Red znovu provokuje. Dokonce i tím, že vsadil na jiný odstín červené. Tmavší a matnější. Vůbec to nevnímám zle, i když to opět bude mezi vláčkaři vyvolávat emoce. Ale to už je součástí image Red Arcu. Můžete ho milovat nebo nenávidět, ale tak či onak vás zaujme.
Zbývá snad jen dodat, že po uplynulé sezóně se mi trvanlivost barvy a zejména potisku zdá být lepší než tomu bylo u starší verze.

Rudé tělo zdobí černé doplňky. Obojí se povedlo docela pěkně skloubit, jen k jedné věci bych měl určitou výhradu. Plastová matice brzdy na mě působí strašně lacině. Je to nepochybně úlitba těm, kdo požadovali udržet cenu navijáku pokud možno při zemi, ale nemůžu si pomoci, tady je to až příliš vidět. Nějaký vložený kousek kovu, ideálně v červené barvě, by ji esteticky pozvedl a udělal z ní důstojnou součást celku. Kdyby se tím navíc zlepšily úchopové vlastnosti, byla by to dokonalost sama.


Zajímavým designovým prvkem jsou i kosodélníkové otvory v plášti cívky. Vypadají a rozhodně jde o jeden z nejoriginálnějších prvků utvářejících vzhled nové série. Protože jsem ale od přírody šťoural, našel jsem na tomhle atraktivním doplňku hned dvě mouchy. První - v ostrohranných okénkách se velmi snadno zachycují nečistoty. Druhá – ti, kdo jsou zvyklí brzdit v určitých momentech naviják tím, že stisknou cívku v prstech, budou chvilku tápat, než si najdou citlivý úchop dovolující jemně regulovat brzdnou sílu. Pokud zmáčknete cívku v oblasti, kde jsou ostré hrany otvorů, bude dost obtížné zajistit, aby se vám plynule otáčela mezi prsty.

Cívka dostala i nový kulatý klip na vlasec. Je kovový a má poměrně ostré hrany, což je špatná zpráva pro ty, kdo klipují vlasec při lovu na feeder přímo do klipu. Mě ale spíš vadí, že vůbec není snadné pod něj vlasec nebo v mém případě pletenku dostat. Plastový klip klínovitého tvaru použitý na starém Red Arcu mi vyhovoval daleko víc.

No a konečně – výrobce udává jako jednu z pozitivních změn použití Torx šroubů. Já v tom z pohledu běžného uživatele nic pozitivního nevidím - jenom to bude zdržovat při údržbě, na kterou mi dříve stačil obyčejný šroubovák.

Přejděme k praktickým zkušenostem. Testovaný naviják jsem používal na střední a občas i těžší přívlač s několika různými pruty v gramáži od 35 do  60 g. Svou velikostí a hmotností dobře padne k prutům kolem 240 – 270 cm.
Dík poměrně široké cívce Red Arc ve velikosti 4000 celkem pěkně hází a osobně jsem téhle velikosti dával vždy přednost před „třítisícovkou“, která má stejné tělo, ale užší cívku.
Převodový poměr 5 : 1 je spíš nižší, takže o žádný bolenový speciál se nejedná. Díky menšímu počtu zubů hnacího kola jsou ale převody bytelnější a dobře zvládají i těžší práci. Bez potíží uvodíte i docela velké woblery a zdolání ryby kolem metru nepředstavuje žádný zásadní problém. Nicméně tělo Reda bylo a pořád je poměrně subtilní a zpracováním i kvalitou použitých materiálů je to, řekněme, slušná střední třída. Nic víc. Žádný sumcový nebo hlavatkový speciál nebo dříče do norských fjordů v něm proto nehledejte. Na to jsou jiné stroje.

Mou cílovou rybou byla hlavně štika, okrajově sumec. Dost jsem se bál, abych dokázal chytit nějaký dostatečně reprezentativní úlovek, ale nakonec se mi podařilo ulovit na běžných svazových revírech (jiné už několik let nenavštěvuji) dvě pěkné štiky přes 80 cm a zhruba metrového sumíka. To považuji za úspěch. K tomu jsem samozřejmě pochytal i řadu menších ryb. Mrzí mě jen, že krásná zubatá kolem metru, která by bilanci úlovků pěkně vyšperkovala, se mi vypnula už téměř zdolaná kousek od břehu. V souboji s touto rybou se ale aspoň potvrdilo, že brzda nového Red Arcu nezůstala nic dlužna pověsti svého předchůdce.

Velmi pozitivním zjištěním byl pro mě i dojem, že nový Red má oproti předchůdci hladší převody s efektivnějším přenosem síly. Je sice pravda, že srovnávám jen s léta starými vzpomínkami. Porovnávat nový kus s mým dvanáct let týraným zástupcem starší verze už dnes nemá smysl. Ale opakovaně se mi při lovu vkrádal do hlavy a rukou pocit, že naviják fakt pěkně šlape a převody prostě „zabírají“. Takže na tom asi něco bude.

V rámci celkového shrnutí bych řekl, že nový Red Arc udělal sice ne revoluční, ale přeci jen znatelný krok kupředu. Ocenil bych zejména o poznání lepší pocit z práce nových převodů, proti předchůdci odlehčený rotor, konečně pohodlné madlo kličky a v neposlední řadě i odvahu opět provokovat rybáře kontroverzním, ale zato originálním vzhledem navijáku.
Po dobu testování se můj vztah k zapůjčenému exempláři trvale zlepšoval – z neutrálního na vysloveně pozitivní. Kromě nějakých jednoznačně definovatelných vlastností měl totiž i blíže nespecifikovatelnou schopnost přitahovat pěkné ryby a to se o každém kusu cajku říct nedá.

Pár drobných much se ovšem také najde. Nad většinu z nich se dokážu povznést, beztak jsou to v celkovém pohledu prkotiny. Dokonce bych překousl i absenci náhradní cívky, ale jedna věc mi pije krev vytrvale - dnes mi opět zůstal při sklápění kličky v ruce zajišťovací šroub. Samozřejmě, během chvilky byl zpátky na svém místě. Jenže se celkem reálně bojím, že mi jednou někde vypadne a už ho nenajdu.

Vraťme se ale k hodnocení nového Reda. Je důstojným následníkem svého předchůdce a pořád se jedná o dobrou volbu na střední a lehčí přívlač. Neměl bych nic ani proti použití na feeder, jen počítejte s tím, že ta úžasná kosodélníková „okna“ na cívce budou nejspíš věčně plná zaschlého krmení. Potkal jsem ale u vody dost lidí, kterým tohle evidentně vadit nebude.
Plavaná bude rovněž v pohodě, pokud vám nebude vadit pomalejší převod navijáku a vystačíte si s jednou cívkou.
A klasická položená? Proč ne? Jenom se bojím, že typický český bobkař si tohohle designově ulítlého rebela asi nekoupí.

Zda si ho máte koupit nebo nekoupit i vy, v tom nikomu poradit nedokážu. Stejně tak neovlivním to, zda se někomu bude líbit červená barva a provokativní design. Klidně se ale podepíšu pod větu, že za ty peníze je to solidní naviják schopný odvést spoustu práce a v rukou šetrného majitele může vydržet slušnou řádku let.

Mr. Horacek
Zdroj:https://www.spro.eu/cs_cz/novinky/red-arc-the-legend-4000.aspx


Pokud se Vám článek líbil, podpořte ho prosím svým laikem, sdílením, případně ohodnoťte hvězdičkou. Uvítáme především komentáře k rozvinutí diskuzí s vašimi názory a zkušenostmi k danému tématu. Registrace k psaní komentářů není nutná.




Hodnocení článku:

       Počet hlasů: 3

Mohlo by vás také zajímat:

Diskuze ke článku


   

Nahrávejte prosím obrázky o maximální velikosti 3 MB (každá)
Vkládejte odkaz z adresové řádky prohlížeče

 
 
Zatím nebyl vložen žádný příspěvek.


 
 
 
 

Osobní účet

 Zůstat přihlášen(a) Zapomenuté heslo?
Nemáte ještě svůj účet? Zaregistrujte se