• Sumčák největší

Podzimní výprava na Tovačov

• cadox fishing
02. 12. 2011
Tovačovská jezera si pamatuji ještě jako svazovou vodu, kde jsem se jako malý kluk začal učit rybářskému řemeslu a právě zde jsem chytil své první ryby na prut. Když na to tak vzpomínám, byla to krásná léta. Proto když přišel kamarád Martin s nabídkou, zda bych s ním v říjnu absolvoval rybářskou výpravu na pískovně Tovačov, odpověď byla jasná, jedeme.
Věděl jsem, že od dob, kdy jsem na tomto jezeře naposledy rybařil, se toho mnoho změnilo. Začal jsem tedy přemýšlet, jak vyzrát na místní zkušené a vychytralé kapry. Vzhledem k tomu, že rybám jsou zde předkládány ty nejvybranější pamlsky, bylo hned zpočátku jasné, že s průměrnými nástrahami nemám na tomto revíru sebemenší šanci na úspěch. Oslovil jsem svého dobrého kamaráda Jirku Bašuse, jež je majitelem firmy B. S. Baits, zda by mi na tuto vodu připravil něco speciálního. Jirka neváhal a nachystal mi dva druhy „koulí". První byly letošní novinkou, díky které jsme vyhráli jarní závody Rybaček Cup Dešná 2011, s názvem Fanatik. O tomto boilies mohu říct, že chytá opravdu skvěle a je na něm při každé výpravě znát, že je pro ryby neokoukané a velmi jim chutná. Druhým typem boilies byla vlajková loď firmy B. S. Baits - Squid boilies s příchutí Squid Octopus. O této směsi mohu říct, že nikdy nezklame a proto ji přibaluji na všechny své výpravy za kapřími velikány. Od obou směsí jsem měl k dispozici i plovoucí boilies a navíc také pstruží pelety. Další problém nastal při volbě sestavení udice, která musela odolat všudy přítomným řasám, slávičkám a ostrým hranám. Po mnoha úvahách jsem se rozhodl, že v jednoduchosti je síla a udici jsem sestavil z 20 m silného monofilního vlasce o průměru 0,70 mm a kombinovaného návazce z florocarbonu a kousku pletené šňůrky zakončené háčkem long shank velikosti 8.
Pracovní povinnosti nám bohužel umožňují uskutečnit pouze třídenní výpravu. Takže 27. 10. 2011 nasedáme po práci a balení všech potřebných věcí až v sedm hodin večer do auta a z Prahy vyjíždíme směr Tovačov. Vzhledem k tomu, že nás čeká prodloužený víkend a my na místo určení dorazíme až po 22. hodině, je nám jasné, že nejlepší lovná místa na hloubkách budou obsazena. Tato domněnka se po našem příjezdu potvrzuje. Revír je poměrně dost obsazený rybáři natlačenými v hlubokých partiích jezera, proto padá rozhodnutí, že zkusíme klidnější část pískovny, která má ovšem pro toto období tu nevýhodu, že je mělčí a to znamená především více řas. Na druhou stranu doufám, že kapři budou vyhledávat tato výrazně klidnější místa.
Po rozbalení tábora, umístění člunu na vodu a připravení krmení a prutů jdeme hledat lovná místa. Cca po půl hodině ježdění po vodě nacházíme vhodná lovná místa bez řas v hloubkách od 6-ti do 10-ti metrů. Na první prut, který umísťuji do hloubky kolem sedmi metrů, volím panáčka ze směsi Squid Octopus s plovoučkou ze stejné směsi. Na druhý prut, který umísťuji do hloubky kolem devíti metrů, volím panáčka Fanatika se stejnojmenným plovoucím boilies. Každé místo provnadím hrstí pstružích pelet a pár kuličkami boilies. Martinovi se povedlo ve svém prostoru nalézt místa okolo deseti metrů a na pruty umísťuje kuličky z vlastní směsi.
Jsou dvě hodiny v noci, když dokončujeme celou tuto proceduru a tak si dáme na dobrou noc jedno pivo a zalézáme do svých spacáků. Během první noci záběr nepřišel a tak ráno za světla probíráme další taktiku, jak přelstít naše oblíbené kapří kamarády. Ani během celého dalšího dne záběr nepřichází a tak začínáme mít podezření, že velký tlak rybářů ryby polekal a proto neberou. Tuto myšlenku nám potvrzuje i navečer příchozí porybný, který konstatuje, že se na celém jezeře za poslední den a noc nevytáhla ryba. To pro nás není moc povzbudivá zpráva, ale i tak se nevzdáváme. Na noc opět vyvážíme pruty s čerstvými kuličkami a pereme se při pokládání montáží s všudypřítomnými řasami. Další noc opět zůstává bez záběru a i celé jezero mlčí, ryby prostě neberou. Až druhý den během oběda přichází velmi opatrný záběr. Sekám, na nic nečekám, ihned nasedáme do člunu a po letech mám opět na prutu „tovačovského kapra". Zdolávání proběhlo celkem v klidu a kapra se úspěšně podařilo navést do podběráku. Není to sice žádný obr, odhadem má tak 4 kg, ale pro mě je každá ryba krásná. Obzvláště, když je ulovená za takto složitých podmínek. Úspěšnou nástrahou je Fanatik. Kapra pouštíme ještě ve člunu a znovu pokládám montáž na stejné místo se stejnou nástrahou. Po několika hodinách se hlásič opět rozeznívá a je to ten samý prut, na nějž přišel i první záběr. Kapr je bohužel stejné velikosti jako ten předešlý, ale i tak mám radost, protože v našem okolí nikomu jinému ryby neberou. Další záběr opět na Fanatika už znamená větší rybu, se kterou pořizuji jednu rychlou fotku. Její míry jsou 72 cm a 8 kg.
 Po tomto záběru neváhám a dávám Fanatika na oba pruty, protože je jasné, že kaprům velmi chutná. Do večera udělám ještě jeden záběr od menší ryby a to už je hodně i na Martina, který má jen jedny nervy a žádá mě o věnování několika kusů těchto „zázračných kuliček".
Během naší poslední noci jsem vytáhl opět dva menší kapry kolem 60 cm, Martinovi pruty stále mlčí. Až ráno, když už je světlo, přichází na Martinův prut záběr opět na mnou věnovaného Fanatika. Po desetiminutovém boji Martin zdolává kapra, který atakuje hranici 10 kg.
 Tento záběr je náš poslední , začínáme balit a vyrážíme směr Praha. Cestou domu jsme se shodli, že i když jsme nenachytali žádné obry, nejedeme domů bez úlovku, tak jako většina rybářů v tomto termínu na Tovačově. Dle mého názoru za to především vděčíme kvalitním produktům firmy B. S. Baits.