• Sumčák největší

Podzimní trápení

• cadox fishing
25. 03. 2015

Čas neúprosně běží a dní příhodných pro pobyt u vody rapidně ubývá. Zároveň je však nutné ze zbytku sezóny vytěžit maximum a jak všichni víme, v teple obývacího pokoje u televize se kapři velkých rozměrů chytají špatně.
Listí zlátne, červená a pomalu začíná opouštět větvě stromů. Brzký příchod tmy spolu s často zataženou oblohou vzbuzuje melancholické a nostalgické pocity. U vody již většinou bývá o poznání větší klid než na sklonku léta a tak pomalu ale jistě nastává období psychických příprav na dlouhé zimní období a částečné rekapitulace uplynulé sezony.

Po velmi podprůměrném jaru, kdy teplá zima zapříčinila absolutní netečnost kaprů k nepřirozené potravě a úlovky přes 10kg byly velmi sporadické, jsem se na letošní podzim enormně těšil.  V práci jsem šetřil dovolenou, aby v podzimu bylo dost volných dnů pro trávení času u mého oblíbeného úseku řeky.

Ani jsem se nenadál a byla tu polovina září. Babí léto je sice velice působivé, teploty více než přívětivé, ale není zrovna nejlepším obdobím pro lov kaprů. V tomto měsíci jsem podnikl jen několik krátkých výprav, maximálně na dvě noci, ale dostal jsem se k vodě i na nocovky. Při jednonočních výpadech šlo spíše o to zjistit aktivitu kaprů a jejich pohyb po revíru, proto jsem nikdy nekladl pasti dvakrát na stejném místě. Úkolem bylo pokusit se udělat alespoň záběr bez ohledu na velikost.
Během nocovek se mi prakticky vždy podařilo úkol splnit a též jsem si mohl potěžkat i jednoho kapra, který atakoval hranici 10 kilogramů. Vždy je výhodou být na řece mobilní a kapry spíše hledat, než krmit a čekat, až přijedou. Jeden by se taky dočkat vůbec nemusel. Kéž bych si to byl zapamatoval i pro plánované říjnové několikadenní výpravy.

Začátkem října jsem s kamarádem podnikl výpravu plánovanou na 5 nocí. Počasí nám přálo a u vody bylo opravdu nádherně. Listí na stromech hrálo všemi barvami a vlhké ranní mlhy dokázaly sluneční paprsky rozehnat až kolem poledního. U šálku čerstvě mleté kávy jsme si užívali zlato-oranžových západů slunce a noci nám ozařovala jasná obloha se stříbrným měsícem. Začali jsme velice slibně a již druhou noc se mi za svitu hvězd podařilo zaháknout dlouhého šupináče s délkou 92 cm a váhou 12kg. Parťák kontroval snad desítkou záběrů a své snažení korunoval několika šupíky s váhou přes 10 kilogramů. Výpravu jsem poslední ráno zakončil dalším šupináčem kolem 11kg. Silní říční kapři nám nedali ani metr vlasce zadarmo a tak o pořádně dlouhé souboje nebyla nouze. Několikrát jsme také museli za zdolávanou rybou vyjet na člunu, neboť se často stávalo, že ryba projela některou z potopených větví. Musím přiznat, že po pěti nocích jsme byli oba pořádně vyčerpaní, ale šťastní a spokojení a těšili jsme se na další chvíle u vody. Vždyť byl teprve začátek října a to nejlepší mělo ještě přijít.

Na konci října jsem si rezervoval dalších pět nocí, které jsem chtěl strávit u řeky. Nesmírně jsem se těšil a k vodě dorazil ve čtvrtek krátce po poledni, abych měl dostatek času na přípravu. Dva dny před tím v kuse pršelo, a proto byla voda dost podkalená a průtok mírně zvýšený. Nepřikládal jsem tomu zvláštní význam, byl jsem si tak jistý tím, že na záběry nebudu dlouho čekat, že jsem vůbec nepřemýšlel, že bych volil místo jiné. Vždyť jsem byl minulý víkend na nocovku o pár desítek metrů výš a několika záběrů jsem se dočkal, mezi nimi i šupíka 10,2kg. Zakrmil jsem poctivě převislé větvě u protějšího břehu několika kilogramy Fish GLM Mušle a  hranu koryta mixem ze Salmon Infinity a Fish Kořeněná játra. K nástraze jsem přidával Citrus a Milk Cream plovoucí nuggetu.

Abych pomohl rozjezdu místa, přidal jsem i několik pořádných hrstí halibut pelet a Red fish halibut peletek,  bohatě nasáklých lososovým olejem. Spokojen s odvedenou prací jsem se rozvalil ve svém brolly a netrpělivě očekával záběry. Již první noc se ukázalo, že jsem se s výběrem místa pořádně zmýlil. Průtok se ne a ne vrátit do normálu a plovoucí předměty, trávy a listí nenechávaly mé vlasce a montáže v klidu na lovných místech. Když jsem první noc po páté vstával k přehození montáží, uvědomil jsem si, že tady mi pšenka nejspíš nepokvete. Bylo mi však líto obětovaného krmení a proto jsem se rozhodl vyčkat lepších podmínek. Místa lovu jsem posunul blíže ke břehu a jeden z prutů posadil kus proti proudu přímo do kamenné navigace, kde 180g olovo dokázalo vydržet alespoň několik hodin bez hnutí.

V průběhu dne jsem zkoušel různé prezentace nástrah, včetně samostatných plovoucích, panáčků nebo nuggetek. Atraktivitu jsem se snažil zvyšovat obalovacími pastami s různými příchutěmi.

Druhou noc jsem doufal, že se voda stabilizuje, ale bohužel se tak nestalo a já byl opět bez kontaktu s cílenou rybou. Na kontě jsem měl pouze několik nenasytných tloušťů a cejnů. Po třetí noci bez kontaktu s kaprem bylo rozhodnuto, na poslední dvě noci jsem se u ranní kávy rozhodl přestěhovat na klidnější místo níže v úseku. K mé smůle mě však předběhli jiní lovci, kteří o hodinu dříve projížděli okolo mého místa. Nezbývalo než vymyslet náhradní plán. Volba padla na místo nacházející se asi o 2km výše proti proudu. Člun jsem jen mírně vyfoukl a nacpal ho v celé délce do auta. Na lehátko již bohužel vzadu nezbylo místo, a proto jsem ho složené i se spacákem umístil na sedačku spolujezdce. Ještě že mám dodávku, nedokážu si představit absolvovat podobné martyrium s jakýmkoliv jiným autem konvenčních rozměrů.

Na novém štontu jsem jeden prut vyvezl podél břehu do potopených keřů a větví, kde jsem pozoroval aktivitu ryb. Druhý jsem opět umístil na hranu koryta. Na oba pruty jsem umístil silně předipovanou 18mm kuličku Salmona, který mi letos zajistil několik velmi pěkných úlovků. Místa jsem zakrmil pouze hrstí volných boilie rozhozených široko kolem. Někde ti šmejdi prostě být musí, a pokud se tu nekrmí, určitě tudy budou alespoň projíždět.

Během odpoledne došlo k očekávané změně počasí, které dle předpovědi mělo panovat již předchozí dva dny. Myslím, že i toto se podepsalo na nulové aktivitě ze strany šupinatých obrů. Obloha se konečně vyjasnila a odpolední teploty spadly rychle pod deset stupňů. Večer sliboval mrazivou noc. Počasí, na které jsem čekal. Za ta léta, která věnuji lovu kaprů, mám s několika přáteli vyzkoušeno, že několik prvních podzimních dní, kdy se vyjasní a teplota vzduchu spadne k nule a mírně pod ní, může znamenat rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem. V těchto dnech, respektive nocích, se určitě vyplatí být u vody. Byl jsem jako na trní a do pozdních nočních hodin jsem hypnotizoval swingery v očekávání záběru. Nespočetněkrát to tak v minulosti fungovalo, čím víc na to člověk čumí, tím dřív přijde záběr. Tentokrát se tak bohužel nestalo, asi ta pověstná výjimka, která potvrzuje pravidlo. Když ani čtvrtá noc nepřinesla záběr, byl jsem ráno znovu na vážkách, zda absolvovat opět kompletní sbalení a vybalení na jiném místě. Nedalo mi to a nakonec jsem si hodil korunou. Los dopadl jasně a bylo načase opět vše sbalit a přesunout se jinam.

Voda se za uplynulý den a noc vyčistila a průtok se zklidnil, rozhodl jsem se tedy vrátit na první místo, kde jsem toto dobrodružství začal. Krmení jisto jistě nenechalo kapry na pochybách, že zde najdou něco k snědku i o dva dny později.

Konečně jsou montáže na svých místech a já se můžu opět rozvalit ve svém brolíčku. Užívám pozdně odpolední atmosféry u kávy s rumem a doufám alespoň v záběr. V průběhu večera doráží na poslední noc ještě kamarád, který se rozhodl chytat o sto metů výše proti proudu. Dáváme tradiční společnou kávu a se setměním se definitivně po 4 nocích rozezní jeden z mých hlásičů. Rychle zdolávám kapříka okolo 6 kilogramů. S nadsázkou prosím kamaráda, aby mě vyfotil, jelikož mám obavu, že by to mohl být první a také poslední kapřík výpravy. Dokrmím hrstí boilie a posílám montáž zpět na zteč.

„Kam se poděli všichni ti lysci, které jsme tady v loňském podzimu úspěšně chytali?“ ptá se mě kamarád. „Asi jsou někde v pr…“, vrtá mi hlavou. Nedokážeme si to spolehlivě vysvětlit a v očekávání věcí příštích jdeme spát.  Mé naděje jsou ale na bodu mrazu, byť vše nasvědčovalo tomu, že tentokrát by to mohlo přijít.

O půl čtvrté ranní mě budí razantní záběr a než nazuji boty, jízda náhle přestává. Nadávám a běžím urychleně zkontrolovat, co se stalo. Prut vyskočil z vidličky. Naštěstí se ale zastavil navijákem o hlásič a kapr je stále na prutu. Rychle ho zvedám a okamžitě cítím lepší rybu. Postupně a opatrně jí zdolávám. Montáže jsem oproti předchozím nocím zjemnil na patnáctiliberní šňůrku a háček velikosti 8. Mám obavu, abych kapra nevyřízl. Vše naštěstí probíhá hladce a po několika minutách navádím kapra do připraveného podběráku.

Na vodě v kbelíku se v průběhu noci vytvořil solidní ledový škraloup a podložka je omrzlá. Kapra tedy držím v podběráku a nabírám čerstvou teplejší vodu z řeky a prolévám jí jak vážící Monster, tak Safety Pool.

„Chtěl si lysce? Tak tady ho máš!“ budím s úsměvem parťáka. Ručička váhy se zastavuje na 12,5kg. Jdeme ho rychle vyfotit. Venku je řádně krušno, ze zaoraných polí připravených na zimu táhne hustá namrzající mlha a poprvé za letošní sezonu si musím při focení třením a foukáním oživovat zmrzlé prsty. Pak ho konečně poznávám, je to jeden z těch loňských. Podařilo se mi ho ulovit o 100m výš při jedné z loňských zářijových výprav. Tenkrát jsem mu navážil 12kg. Zřejmě se mu daří dobře. Rychle kapra pouštíme a jdeme se opět zabalit do spacáků, kde je přeci jen o poznání příjemněji.

Ráno nás budí příjemné paprsky slunce. Okolní tráva se třpytí jinovatkou a sluníčko pomalu rozpouští omrzlý zimní přehoz mého brolly. Nastal čas balení. Před odjezdem ještě na rychlo domlouváme výpravu na prodloužený víkend v listopadu. Ale to je již jiný příběh.

Za Infinity baits - Honza Zewlbába Havlíček

Pokud se Vám článek líbil, podpořte ho prosím svým laikem, případně ohodnoťte hvězdičkou.