• Sumčák největší

Nový start v kapraření

• cadox fishing
20. 12. 2013
Sezona se pomalu blížila ke svému konci a nastával podzim. Tak to chodí každoročně a i my rybáři se s tím musíme smířit. V loňském roce jsme však prožili hodně teplý konec léta s až extrémními teplotami. Září již ťukalo na dveře a s ním začal i můj „nový“ start v kapraření. To vše díky firmě Jet Fish, se kterou jsem začal spolupracovat a stal se jejich testerem u nás v Belgii.

Spoléhal jsem se na tento měsíc jako na svou poslední možnost v roce vyrazit nejen za velkými kapry. Hned začátkem září jsem se chtěl vydat na jezero a pomalu si začít hledat vhodná lovná místa, což je jeden z prvotních důležitých kroků. Byl jsem netrpělivý a nemohl se dočkat usednutí k vodě, ale ještě předtím jsem si musel prozkoumat jezero a jeho dno. Na každém místě jsem tedy postupně za použití plavačkového prutu s bójkou zjišťoval kvalitu dna. Na třetím místě se mi to napodruhé povedlo a našel jsem pěknou rovnou lavici. Rozhodl jsem se tedy, že zde zkusím štěstí a nahodil jsem do zvolené oblasti. Vybrané místo jsem měl po své levici a rozhodl jsem se najít ještě jedno i po své pravé straně. Všiml jsem si však, že nedaleko tím směrem sedí jiný rybář, a tak jsem ho nechtěl rušit. Na háček jsem si nastražil 22 mm boilie Biosquid s A.C. oliheň a přidal ještě vnadící stringer se třemi kousky půleného boilie. Pravý prut jsem naslepo nahodil do větší vzdálenosti. Asi po třiceti  minutách mi na levém prutu přišel první záběr a na břeh jsem dostal šupináče 13 kg. První úspěch mi pozvedl sebevědomí a potvrdil tak můj správný výběr loviště. I přesto jsem se s ním však tak úplně nespokojil a pátral dále s cílem najít i jiná vhodná místa pro nához. Druhý den jsem se opět vydal do terénu a prozkoumával i okolní oblasti. Zaměřoval jsem se především na pravou stranu, kde jsem předtím chytal naslepo. Asi po hodině úsilí jsem jedno pěkné místo našel. Jednalo se o oblast křížící se s kanálem, kudy kapři plují z čistých a průzračných oblastí jezera do těch zarostlých, kde se schovávají. Potenciální loviště bylo od břehu vzdáleno pouhé 3 m. Měl jsem tedy vybraná dvě místa a byl čas vzít si na pomoc vnadící loďku. Zakrmil jsem si tato místa boiliem o průměru 22 mm a partikly. Doufal jsem, že tak kapry nejlépe zaujmu a připlavou se krmit.

Na revíru, na kterém jsem chytal, přichází nejvíce záběrů pozdě odpoledne a večer. Připravil jsem si tedy zásoby jídla i pro sebe a přichystal se na noc a případné akce. Tentokrát to byl pravý prut, který se ozval. Během půl hodiny přišly záběry dva. Prvním úlovkem byl šupináč 15,70 kg, kterého jsem na břeh dostal kolem desáté hodiny večer. Po patnácti minutách se hlásič ozval znovu a v podběráku mi skončil ještě větší kapr - lysec 20,20 kg. Byl to můj první zdolaný kapr nad 20 kg během pouhých dvou dnů chytání na Biosquid, a to byl teprve začátek.

V časných ranních hodinách mi na levém prutu přišel záběr a po dlouhém boji na podložce ležel další kapr. Vzal jsem ho do náruče a vychutnával si ten krásný pocit úspěchu a štěstí. Jednalo se o lysce 15,40 kg, v pořadí třetího uloveného a zároveň posledního kapra výpravy, neboť jsem se balil a odjížděl domů. Po cestě jsem se se spokojeným výrazem na tváři těšil na svůj návrat k jezeru a zdolání pokud možno ještě větších kaprů. Hned následují podvečer jsem se na revír vrátil a každé z míst si zakrmil 0,5 kg boiliem. Stavil se tu i kamarád, který mě den před tím vyfotil s úlovky lysců. Byl překvapen vysokými teplotami a úspěchem této nástrahy. Jak jsme povídali, začal se ozývat levý prut a přišla akce. Dal mi hodně práce, ale povedlo se mi ho podebrat a dostat na podložku. Vážil krásných 13,40 kg. Jedna z menších ryb, ale pěkných. Kamarádovi jsem poděkoval za pomoc a asistenci. Slíbil mi, že se možná ještě později zastaví a udělá nějaké fotografie. Právě když jeho silueta mizela za lesem, ozval se levý prut. Kamaráda jsem ještě stačil zavolat zpátky, i když zřejmě slyšel zvuk pípáku i on sám. Boj s kaprem nebyl tak hrozný jako u těch předchozích akcí. Na konto jsem si tak připočetl další úlovek - lysce 16 kg. Ten večer jsem ještě ulovil menší kapry 11 kg a 10,70 kg, ale již mi nikdo nepomohl s vážením a focením, a tak jsem je rovnou pustil zpět do vody. Druhý den bylo krásné počasí a perfektní podmínky pro rybolov. Přišel mi záběr na pravém prutu následovaný dlouhou bitkou s rybou, která to nechtěla jen tak vzdát. Unavila se však a skončila v podběráku. Přišli mi s ní pomoci rybáři od vedle, zvážili jsme ji a umístili do saku. Vyklubal se z ní krásný 20,5 kg kapr - můj nový osobák v šupináčích.

Potom již žádná akce nepřišla, jezero bylo klidné, a tak jsem si také na chvíli sedl a odpočíval. Jen krátce poté mi levý prut zahlásil akci a začal jsem bojovat s menším, ale silným kaprem. Jednalo se o šupináče, kterému jsem navážil 18 kg. Na podložce se za svitu měsíce hezky třpytily jeho šupiny. Znovu jsem si zakrmil oblast po své levici, tentokrát partikly a drceným boiliem. Jen o hodinu později se opět ozval hlásič a já byl znovu v akci. Na podložce jsem si tak prohlížel pěkného šupináče 15,10 kg. Po tomto záběru jsem si chtěl opět zakrmit, ale zahlédl jsem poblíž jiného rybáře, a tak jsem si nechtěl prozradit své plodné loviště. Když rybář odešel, pokračoval jsem ve vnadění a přišly mi dva záběry, na jejichž konci byli menší kapříci 9 kg a 8 kg. Kolem osmé hodiny večer jsem se rozhodl odjet a dopřát místu také trochu klidu. Odjížděl jsem domů s potěšením, že se mi za posledních pár dnů vedlo lépe, než za celou sezonu. Konečně mi také zbyl čas na odpočinek a pořádné zapití mých úspěchů.

Další den jsem se vypravil na jezero Common, kde byl dosud největším zdolaným kaprem šupináč 17,5 kg. Usadil jsem se na svém oblíbeném místě, které mi dává šanci mít pod kontrolou skoro celé jezero. Počasí bylo stále dost teplé a po naleznutí a označení několika potenciálních lovných míst a malého zakrmení jsem si konečně dopřál pauzu. Několik málo záběrů mi přišlo, ale vždy šlo jen o cejny. S přicházejícím podvečerem už jsem doufal v nějakého toho kapra zaseknutého na háčku a těšil se na případnou akci. Nakonec jsem se však rozhodl sbalit se a vrátit na původní revír, kde se mi tak skvěle dařilo. Zkusil jsem připravit si jinou, a doufejme, že i pro kapry zajímavější a lepší typ montáže, a čekal. Dal jsem se do řeči s rybářem chytajícím vedle, když v tom se náhle ozval jeden z hlásičů. Po deseti minutách jsem měl kapra v podběráku. Nasadil jsem si čelovku, abych si ho mohl lépe prohlédnout. Byl to krásně stavěný šupináč 20,20 kg a můj třetí úlovek nad 20 kg, kterého jsem na ulovil na Biosquid. Byl jsem nesmírně šťastný a o svou výbornou náladu jsem se podělil i s ostatními rybáři, kteří se přišli podívat.

Noční rybolov je zde zakázán, proto jsem se v podvečer sbalil a odjel domů. Druhý den jsem se ale vrátil a připravil si lovné místo na další chytání. Byl téměř konec září a já měl za pouhý měsíc chytání na kontě krásných 25 kaprů. Ne všechny jsem si však vyfotografoval, neboť jsem vždy neměl tu možnost, nebo šlo o menší kapry. Neustále jsem poblíž svého lovného místa zaznamenával aktivitu ryb, a abych je nevyplašil, krmil jsem jen hrstkou boilie. Počasí se také měnilo a já doufal v opětovný brzký úspěch a ve velkého zdolaného kapra, kterého už jsem viděl na své podložce.

Mnoho rybářů a známých se mě ptalo, jak jsem to dokázal. Odpovídal jsem jednoduše, měl jsem skvělou nástrahu a neméně dobrou lokalitu. Úspěch však předchází tvrdá práce, průzkum terénu jezera, jeho dna a lovných míst. Poté je důležité dobré a včasné zakrmování a především kvalitní krmivo. Jen do toho...