• Sumčák největší

Májoví kapři

• cadox fishing
24. 11. 2011

Dlouho jsem seděl u počítače a přemýšlel jak vlastně začít. Hlavou se mi honila spousta vzpomínek na mou nedávnou výpravu, že jsem ani nevěděl odkud začít psát. Vzpomínky na chvíle strávené u vody, na hvězdy svítící na noční obloze, ranní probouzející se přírodu a samozřejmě na kapry, o které jde především.
Mé vzpomínky začínají koncem května, kdy jsem vyrazil, i když ne příliš s velkými nadějemi na ryby. Kapři se totiž pomalu začínali třít a já nechtěl strávit u vody několik dní bez jediného záběru. Předpověď počasí však hlásila prudké ochlazení a silné deště, které by mohli kapří radovánky na nějakou dobu přerušit.  Předpověď jsem však raději bral s rezervou.
V neděli odpoledne jsem tedy naskládal věci do auta a vyrazil vstříc velké neznámé. U vody jsem zjistil, že místo, které jsme měli s kamarádem Daliborem vybrané, je obsazeno a navíc zprávy od rybářů typu: „Nic nebere. Nevybaluj. Nemá to cenu. Celý víkend bez záběru“. Telefonuji Daliborovi co dál, zůstat a jít na jiné místo, či jet jinam. Dalibor se nakonec rozhoduje pro druhou možnost a já zůstávám.
Říkal jsem si, že mám alespoň příležitost  vyzkoušet místa, na kterých se příliš nechytá a kapři, by zde mohli být důvěřivější.  Rychle tedy rozbaluji věci na „novém místě“ a vyrážím na vodu prozkoumat dno.  Asi nejvíce se mi zalíbilo pozvolna klesající dno až do hloubky téměř 5m, navíc to nebylo příliš daleko od břehu, a tak jsem mohl i nahazovat.
Místo jsem měl v plánu řádně rozkrmit namočenou řepkou, peletami a boiliem. Řepku jsem jednoduše nalil na jedno místo a pelety s boiliem rozházel do okruhu několika metrů.
Počasí v den příjezdu bylo slunečné a já mohl pozorovat malé kapry, jak se v trávě u břehu začínají třít.
Úzkostlivě jsem sledoval to divadlo a doufal, že se zítra počasí obrátí na to pravé „kaprové“.
Nicméně ještě ten den těsně před půlnocí přichází první záběr-padák. Rybu táhnu ke břehu jako pytel brambor. Když je kapr kousek ode mě, skáču do člunu, aby mi nezajel za nedaleký keř. Po několika dalších minutách navádím rybu do podběráku. Stále ještě netuším, co je to za kapra. Až když ho vynáším nahoru na podložku, zjišťuji, co je to za zvíře. Ruce se mi začali třást, že jsem kaprovi ani háček nemohl vyndat. Byl to úžasný obézní lysec s povislým pupkem. O podobné rybě jsem snil dlouhá léta a teď jsem ji měl doslova pod nohama. Nemohl jsem se té nádhery nabažit. A to jsem ještě netušil, že to není naše poslední setkání.
O půlnoci jsem stáhl pruty a šel si v klidu lehnout. Nemohl jsem vůbec usnout, stále jsem měl před očima toho pupkatého lysce.
Brzy ráno vstávám do chladného větrného počasí. Měl jsem z toho velkou radost a věřil, že bych se mohl trefit kaprům do chutě.
Od rána fučel silný vítr, ale bohužel ne mým směrem. Přemýšlel jsem co dělat. Nezbývalo mi nic jiného než kapry udržet pomocí velkého množství krmení, kterého jsem měl sebou naštěstí dostatek a tak jsem nalil na svoje místečko přibližně 15kg řepky a kolem rozházel tři kila koulí a pelet. Na můj vkus příliš, ale jiná možnost pravděpodobně nebyla.
Vítr celý den duněl stejnou silou, až mě z něho začínala bolet hlava.
Přes den mám jen jediný záběr a to od dlouhého, ale nízkého šupináče.
Konečně krajinu zahaluje tma a já doufám, že by se mi už konečně mohl rozjet jeden z prutů.
Usínám. Ze spánku mě vytrhává až několik pípnutí. Několik rozpačitých kroků a jsem u prutu. Ryba mi po chvíli jezdí pod nohama, a tak raději lezu do člunu. I když stojím přímo nad rybou, stále se mi ji nedaří odlepit ode dna. Drží se jako přikovaná. Snad až na podesáté ji zvedám na hladinu. Jsem však trošku zklamán, protože jsem čekal, že to bude větší ryba.
Druhý den ráno již tolik nefouká, obloha je stále zatažená a sem tam spadne pár kapek. Odpoledne jedu zakrmit, opět větší dávkou.
Zajímavé bylo, jak málo chodilo záběrů. Za to když už nějaký přišel, tak jen od velké ryby.
Další záběr přichází opět až za tmy. Po chvíli podebírám většího lysce. Na podložce jsem si všimnul několika čerstvých hlubokých šrámů, způsobených pravděpodobně během tření.
V noci začíná hustě pršet a prší až do pozdního odpoledne. Za těch několik hodin slejváku se hladina zvedla o téměř 20cm a okolní břehy se zaplavily. Voda se zakalila do barvy kafe, až to vypadalo jako bych chytal v kaluži. Během dne, když záběry z mého místa nepřicházely, zkoušel jsem jeden prut umisťovat do těsné blízkosti břehů před zatopené rákosí či traviny. Avšak ani zde jsem se nedočkal touženého záběru.
Opět jsem tedy spoléhal na noc.
Odpoledne za mnou ještě přijíždí kamarád Adam, který usedá kousek ode mě.
Chvíli po tom, co padla tma, se jeden z mých swingerů přilepil pod prut a cívka se začala pomalu protáčet. Zvedám prut a ihned cítím tupý souvislý tah, který dává tušit pořádného „koně“. Po několika minutách je kapr u břehu a jezdí mi pod nohama. Řvu na Adama, aby vylezl a pomohl mi s podebráním ryby, ten však jako vždy spí. Nadávám do všech možných lidských otvorů. Vzbudit se mi ho nedaří, a tak se škrábu z člunu na břeh pro podběrák. Skáču s ním opět do člunu, odkud kapra na potřetí podebírám. Už v podběráku vidím, že je to statný šupík. Ve svitu čelovky ho odhaduji tak na 10kg. Ovšem až když ho vynáším nahoru na podložku, uvědomuji si, že má daleko více. Opatrně ho pokládám na podložku a jdu pro Adama, který jak jinak stále spí.
Přes stěnu bivaku mu hlásím úlovek. Jen něco zamumlal, převalil se a spal dál.
Mlčky jsem si kapra prohlížel. Byl to dobře stavěný dlouhý šupináč s neskutečně širokými zády a několika malými dírkami ve hřbetní ploutvi. Měl jsem obrovskou radost, že mám na břehu dalšího místního lamla.
Brzy ráno vstáváme a nahazujeme pruty na naše místa. Ráno si každý vytahujeme jednoho malého kapra a odpoledne jedu zakrmit. Opět obracím velký kýbl řepky a kolem rozhazuji několik hrstí boilie a pelet.
Krátce po setmění konečně přichází záběr i Adamovi, který po chvíli podebírá šupináče kolem 10kg a za nedlouho vytahuje dalšího podobného šupíka. Já mám jen jeden záběr a to od lysce kolem 8kg.
Následující den se mění počasí. Přestává foukat a slunce začíná pálit. Během dne se opět nic neděje, až navečer vytahuji šupináče zase kolem 8kg. Už jsem si říkal, že mě štěstí opouští a začínám chytat spíše menší ryby.
Za to Adamovi se začíná dařit. Opět vytahuje dva kapry střední kategorie kolem 10kg. Já jen jednoho malého lysce.
Ráno se probouzím a v hlavě mám jasný plán. Přestanu krmit. Místo prohazuji jen malou hrstí vymáčených koulí a doufám, že se mi podaří přelstít dalšího z místních domorodců.
Celý den svítí slunce a my čekáme na noc jako na smilování.
Adam krátce před setměním vytahuje jednoho pupkatého lysce a já stále nic. Už byla skoro půlnoc, když mě u ucha zvoní budík. Ještě chvíli ležím na lehátku a naslouchám zvukům noci. Už nevěřím, že bych mohl mít záběr. Už nevěřím v další okamžik štěstí. Usínám. Ticho prořízlo až slabé pípání mého hlásiče. Bleskově se vymotávám ze spacáku a už ve vidličkách vidím ohnutý prut a cívka se pomaloučku protáčí. Tak tohle si nechám líbit!
Rybu opět táhnu ke břehu jako pytel brambor. Ovšem tentokrát si to namířil prudce do leva za blízký keř. Rychle tedy skáču do člunu, tentokrát i s podběrákem a nechávám se pomaloučku přitahovat. Ve chvíli kdy jsem nad kaprem, opírám se do prutu a docela snadno ho zvedám k hladině. Ve světle čelovky vidím, že je to lysec. Při podebírání se mi lehce rozklepala kolena. To přece není možné. Že by to byl zase on, ten neskutečně obézní lysec!
Než přijedu ke břehu, už to vím zcela jistě. Je to on. Ten obézní lysec s povislým pupkem.
Stále tomu nemohu uvěřit. Snil jsem o takové rybě a teď se mi ji podařilo ulovit hned dvakrát během několika dní. Neskutečná chvíle plná emocí, nadšení a snad i slz. Ještě několik minut potom jsem mlčky seděl na rosou promáčené trávě a pomalu si uvědomoval, co se mi to podařilo.
Lysce jsem dostal z naprosto stejného místa, na stejnou montáž, ve stejný čas a dokonce i na stejné boilie. Není nad doma válené kuličky. Jak já říkám s láskou a péčí šoulané. Měl jsem za sebou týden lovu, týden, který začal a skončil chycením kapra mých snů.