• Sumčák největší

Jen tak pro radost

• cadox fishing
05. 03. 2015
Podzimní měsíce doslova miluji a o to víc, když se mi podaří být ve správnou dobu na správném místě, proto jsem toto období nenechal náhodě a vyrážel jsem pokoušet štěstí, co jen to šlo. Je nádherné, když kapří žravost stoupá. Šupináči nenechají naše myšlenky chvilku v klidu a stále si pokládáme otázku: ,,podaří se nám ulovit největší kapry žijící v našich lokalitách?´´ O to byla má snaha větší, trávil jsem u vody opravdu mnoho volného času. Podařilo se mi nachytat několik pěkných ryb, což mě dostalo do vysokých obrátek, kdy jsem střídal pouze práci a ryby, na nic jiného nezbýval čas. Ryby to byly nádherné, ale mně to stále nestačilo. Chtěl jsem něco víc a šel jsem si za svým. Věděl jsem, že se mi to musí podařit, vždyť za takové obětování musí být i sladká odměna :-)

Po absolvování poslední úspěšné výpravy s parťákem Humim mi bylo jasné, že se doma dlouho neohřeju. Po týdnu stráveném v práci opět stojím na břehu pískovny. Výběr místa byl předem určený, bivak stavím na místě, odkud mám krásný výhled na skoro celou vodní plochu, ale hlavně při menší aktivitě ryb možnost zkoušení různých míst a hloubek. Rychle se stmívá a já nemám moc času na důkladný výběr lovných míst, proto tuto činnost nechávám na druhý den. Z předchozí výpravy se velmi osvědčilo aromatické krmení se silnou vůní česneku pod názvem Stinky. Sice jsem boilí v této příchuti s sebou nevezl, ale přibalil jsem si alespoň plovoucí dumbels Stinky. Pruty posílám do vody pouze intuitivně, odkud si myslím, že by mohl přijít záběr. Jeden prut, na kterém je připravena N1 s plovoucí dumbels Squid/Octopus míří podél břehu, druhý se Salmonem Infinity nadlehčeným o dumbels Stinky nahazuji směrem na volnou vodu, co nejdál to jde. Oba pruty zasypávám 1kg krmení ve stejné příchuti. Už je opravdu tma, po náročném přemísťování a stavění všech potřebných věcí mi docela vyhládlo, něčím malým uspokojím žaludek a ulehám.

První záběr na sebe nenechal dlouho čekat, což mě opravdu překvapilo. Již po pár hodinách mě zvedá jízda na prut, který byl směřován na volnou vodu. Ryba si jede kamsi do strany, nasedám do člunu a mířím za ní. Po chvilce vše těžkne a je mi jasné, že visím ve vázce. Z tohoto boje se neúspěšně vracím bez ryby i bez montáže. Ale na první záběr to nebylo vůbec špatné. Opět nabíjím Salmona a dumbels Stinky a lehce dokrmuji. Nad ránem mě probouzí padák na tentýž prut, neváhám, přisekávám a zdolávání může začít, ale co to - odpor skoro nulový, že by cejn?? Ne, ne jedná se o Amura, který po pár výpadech končí v síti podběráku. Rychlá fotečka a Amur s váhou 10,9 kg odplouvá.

Pomalu se rozednívá, rozhodl jsem se už nenahazovat. Vyjíždím na vodu zmapovat dno a vybrat místa na pokládání montáží. I když tyčové bójky nepoužívám, nyní dělám výjimku a umisťuji jednu na výběžek, který se zvedá z 3,3 metrové hloubky na 2,5 m. Pro mě v nedosažitelné odhozové vzdálenosti. Místo ihned prokrmuji řepkou a boilím Salmon Infinity a vyvážím prut. Druhý prut s N1 nechávám stále na stejném místě a budu se s ním snažit prochytávat příbřežní partie. V průběhu dne zdolávám několik menších kapříků a užívám si klidu. Na celé pískovně jsem jediný rybář, pokud kapři budou při chuti, pojedou se krmit jedině ke mně.

Dávám se do práce, chci mít vše na 100% připraveno na následující noc. Netrpělivě čekám, co se bude dít, napětím však usínám. Přes noc se na háčku oběsil pouze jeden cejn a malý kapřík, až opět při svítání se roztočila cívka na prutu u břehu s N1 a dumbels Squid/Octopust, vlasec každou chvilku o něco drhl, proto jsem za kaprem vyjel na člunu. Nakonec se mi podařilo ze spleti větví a kořenů vyprostit kapříka lehce pod 10kg. Za hlavou a na části hřbetu měl veliký krvácející bolák, před puštěním byl důkladně ošetřen, snad se z toho brzy dostane. Na péči o zdraví ryb dbám ze všeho nejvíce. Z toho důvodu ryby nesakuji a fotím se s nimi bezprostředně po ulovení. Nerad bych je stresoval v saku dlouhým čekáním na příznivé počasí k focení a nehledě na to, že taková fotka postrádá veškerou atmosféru.

Prut jsem znovu připravil k dalšímu záběru. To jsem ještě nevěděl, že tento kapr byl na delší dobu poslední. V průběhu předešlého dne brali menší kapříci a já se tak zabavil, ale nyní byl úplný klid. Okolo 6. hodiny večerní  jsem chtěl vyměnit nástrahy za čerstvé, jdu k prutům a shýbám se pro jeden z nich. V tom se ozve tón hlásiče, nevěřícně koukám, co se děje a opravdu záběr, swinger poklesl, a pak nervózně poskakoval nahoru a dolů. Beru prut do ruky a koukám, kam míří vlasec. Zavezeno bylo přímo k bójce a nyní vlasec směřuje o několik desítek metrů do strany a stále se oddaluje. Neváhám, skáču do člunu a pronásleduji kapra, ten si stále jede stejným směrem a na mé brždění absolutně nereaguje. Vymetal se mnou břehy i hlubší vodu a hledal místo, kde by se mohl zbavit montáže. Zdolávání probíhalo velmi opatrně, nechtěl jsem o něj v žádném případě přijít. Až po dlouhých minutách přesahujících víc jak půlhodinu přetahování se mi daří kapra zvednou a na chvilku spatřit jeho tělo..bylo obrovské..a stále mu nedocházely síly. Po dalších minutách boje vypálí na volnou vodu, kde se mi daří navést monstrum do podběráku. V tu chvíli zvedám hlavu a koukám, kde to vlastně jsem, kapr mě odtáhl 400m od lovného místa. Vracím se zpět, zalévá mě pocit štěstí a radosti. Ještě větší radost je, když mi váha ukazuje 20kg a pár gramů čisté váhy. Je to tam!! Jóóó..zakřičím si na celou pískovnu. Je to neskutečné, splnil se mi můj sen, ryba nad 20kg ze svazové vody!! Takovou rybu jsem opravdu nečekal, nehledě na to, že ani nikdo neví, že zde plave. Proto jsem si dovolil kapra pojmenovat příznačně: Fantom :) Zachutnal mu Salmon Infinity + plovoucí dumbels Stinky.

Mezi focením se ozývá i druhý prut, ale o kapra během chvilky přicházím. Věřte mi, že mi to bylo úplně jedno. Když jsem se uklidnil z euforie, vyvážím a přehazuji pruty. Stále dokola se mi honí hlavou, co se mi vlastně povedlo. O svůj zážitek se po telefonu dělím i s přítelkyní. Po té mi telefonuje kolega, aby zjistil, jak probíhal dnešní den, než jsem stačil odpovědět, rozjíždí se znovu prut se Salmonem, pokládám telefon a zdolávám. Ryba neklade moc velký odpor, tedy skoro žádný, spíše se nechává táhnout až do podběráku. Až na podložce je vidět dlouhé tělo šupináče, kapr měřil krásných 97 cm a vážil 15,2 kg. Dvě takové ryby během 3 hodin, to je neuvěřitelné.

Do rána mám další záběr na Salmona, byl to nesmělý padák, ač nerad vylézám ze zahřátého spacáku, abych se podíval, co se děje. Swinger byl spadlý a žádná jiná aktivita nenasvědčovala záběru. Došponovávám vlasec a jdu zpět do bivaku. Věděl jsem, že montáž není v pořádku. Stále mě hryzalo svědomí, nedalo mi to a rozhodl jsem se pro převezení, zvednu prut a zjišťuji, že na druhém konci je opravdu ryba a né malá. Začal nekonečný boj plný výpadů a testování mého vybavení. Dlouhých 25 min stojím ve vodě, kde se přetahuji s rybou. Souboj dopadl v můj prospěch a já si pochoval Amura 14, 7 kg a 102 cm. Tak tomu se říká ve správnou dobu na správném místě!!

Následující den se nesl ve znamení menších kapříků. Ve volných chvílích jsem připravoval montáže a PVA punčošky s nadrceným boilím N1 a Samlon Infinity. Rybí aktivita se pomalu snižovala, přes noc přišel pouze cejn a kapří dorostenec. Další den se za mnou přijela podívat přítelkyně a přivezla i něco dobrého k snědku. Sedíme a povídáme.  Z vyprávění mě vytrhává záběr na pravý prut. Ryba bojovná, ale naštěstí se daří vyhnout všem nastraženým pastím pod vodní hladinou a na břehu si prohlížíme dlouhého 11,8 kg těžkého šupináče v podzimním zbarvení. Pár fotek a kapřík mizí v hlubinách.

Přítelkyně odjíždí a předemnou jsou poslední dvě noci výpravy. Aktivita je opravdu malá, na víkend přijelo spoustu rybářů, takže už není takový klid, jaký bych si představoval.  Nadále vytrvávám ve snažení o ulovení dalších krásných ryb, které tato voda ukrývá. Bohužel se nedaří, přes den hlásiče mlčí úplně. Přes noc vytahuji slizkého cejna a k ránu přichází konečně jízda na N1. Ryba byla však rychlejší a zajíždí do vázky, kde se jí daří zbavit montáže a dostat se na svobodu. Poslední den se nesl ve stejném duchu jako ten předešlý, proto jsem vsázel na poslední noc. Jestli má ještě něco přijít, tak to bude v noci. Celý den bylo opravdu ticho, až další ráno přichází jízda na N1 s dumbels Squid/octopus, rychle přisekávám a skáču do člunu, kapr si bere metry vlasce, snažím se jet, co nejrychleji za ním. Bohužel marně, silon o něco zadrhává a rozjetý kapr si vyřezává háček z tlamy. Jsem naštvaný, poslední záběr výpravy, nejspíše pěkná ryba a já o ní zase přicházím. Co se dá dělat, s tím se člověk musí smířit, vždyť začátek výpravy byl doslova excelentní. Je zvláštní, že za poslední 3 dny nepřišel od bójky jediný záběr od větší ryby. Jako bych zlatou žílu vytěžil již v první polovině týdne. Naštěstí mi to vynahradil druhý prut, i když jsem o hezké kapry přišel.

Ale už jsme na konci výpravy, kdy nastává čas balení, v duchu si přemítám celou výpravu a s úsměvem na tváři odjíždím k domovu.

Za Infinity team Tomáš Lassmann

Pokud se Vám článek líbil, podpořte ho prosím svým laikem, případně ohodnoťte hvězdičkou.