• sumčák mega bánner

Démon v Dánsku

• cadox 1
21. 05. 2012
Když jsem dostal pozvání na rybolov v Dánsku, od firmy Prologic, myslel jsem na vše možné, co mě asi v této zemi bude čekat. Místo bylo vybrané báječně – ulovilo se tam několik rekordních ryb.
„nasedl jsem tedy na letadlo směr Kodaň“
Na letišti se ke mně připojil můj přítel Mads Grossell, vývojový pracovník firmy Prologic a tam jsme doladili plán cesty. Byl jsem plný očekávání, jaké budou příští dny, strávené rybolovem. Cílem naší cesty byly brakická jezera. Jejich vody obývají stáda štik a naším úkolem bylo tedy hledání jak ryb, tak i vhodných nástrah. Dalším a dost velkým naším nepřítelem bylo velice nepříjemné počasí. Počasí již dvakrát zdecimovalo rybí obsádku sladkovodních ryb, když voda byla silně doplněna mořskou vodou a to štiky nemají rády na celém světě. Jsme v malé zemi, tak naše cesta z letiště netrvala dlouho. Jezero je velké odhadem několik set hektarů, přímo spojené s mořem uprostřed krásné dánské krajiny.  Cestou z města, míjíme přístav a projíždíme jednou z nejchudších, ale velice turisticky zajímavou částí země. Ale nepřijeli jsme sem za krásami země, ale za vodními predátory. Mads měl takovou představu, spojenou  s teoretickými znalostmi: pokud je štika v jezeře, do které vniká mořská voda, musí se i živit mořskými rybami. Mads se tedy chápe vedení výpravy a směruje nás do dlouhého zálivu. Jsme plni očekávání, protože jsme získali informace od místních rybářů, že štiky nejsou příliš aktivní a kusy nad 10kg se loví pouze velmi ojediněle.
Ihned po příjezdu jsme se rychle ubytovali a nachystali se k lovu. Dokonce i přestal foukat tak nepříjemný vítr. Později jsme vlastně i vítr přivítali, protože vysoké vlny za několik dnů nahnaly ryby do zálivu a tak jsme mohli pozorovat u dna shromáždění ryb. Je to doslova festival ryb – štiky ve velikostech 60 až 80cm. Nakonec jsme z té kalné vody zdolali za první den několik pěkných štik, Denis dokonce ulovil tři okolo metru s váhou  přes 10kg. Denis dostal i jednoho candáta. Mads a já se snažíme stejným způsobem – pomalým navíjením s většími přestávkami přitahovat naše nástrahy, a tak se snažíme přilákat velké ryby. A podařilo se! Druhý den ráno, lovíme blízko břehu, při hledání pstruhů, ale na moři, ne na jezeře. Nezkoušeli jsme to dlouho, protože nás myšlenky stále přitahovaly do té včerejší zátoky. Byli jsme přesvědčeni, že i když již vítr nefouká, ryby tam ještě budou. Opatrně jsme tedy dorazili na místo. Ihned po náhozu máme kontakt s rybou – berou jak se říká na hod. výsledkem bylo 35 ryb. Dvě ryby byly nad jeden metr. Ryby se vyskytovaly hlavně podél malé propadliny, ale byly méně agresivní, než předešlého dne. Po obdržení zprávy, že se ryby začínají objevovat uprostřed jezera, opouštíme naše loviště a vydáváme se tedy na volné jezero.
Ráno (čtvrtý den) jsme se snažili najít včerejší mělčinu, ale bylo to obtížné. Obtížný je i vlastní lov, protože dno je porostlé travinami. Předpokládáme, že štiky se právě v těchto travinách budou ukrývat. Voda je velice čistá, tak je krásně vidět, jak naše nástrahy pod vodou pracují. Nemáme však žádný kontakt s rybou, vracíme se tedy k naší úspěšné zátoce, v očekávání lepších výsledků. Další věcí, která je proti nám, podle Madse je zvyšující se teplota.  A štika se asi bude stahovat do chladnějších, okysličených vod. Nezbylo nám, než se vydat po jezeru a vyhledávat možné úkryty ryb. Podařilo se nám najít jednu pěknou zátoku s hloubkou od 30cm do jednoho metru. Dostali jsme dva záběry, ale byly to malé ryby a stejně jsme je ztratili. Bylo to nemilé překvapení.

Monstrkanibalové

Pak jsme ale z této zátoky získali více než 50 ryb, včetně sedmi ryb přes metr! Opět bylo úspěšné pomalé navíjení s dlouhými přestávkami. Bylo zřejmé, že místní štiky jsou kanibalové. Bylo to pro nás dobré znamení. Musíme najít místo, kde se vyskytují malé štičky – nedaleko budou jistě i velké exempláře. Další den po takovém štičím šílenství se vracíme na místo činu, ale ryby se po našem rybářském tlaku vytratily. Hledáme tedy štičí dorostence. Daří se nám, mám najednou obrovskou ránu do prutu, že mi skoro vypadne z rukou! Je to obrovská ryba, když vyskočí nad hladinu, vidím, že jí z tlamy trčí další asi 50cm štika a kouká jí pouze ocas. Po zvážení, ukazuje váha 9kg – je to druhá největší ryba výpravy. Další rybolovné dějství se odehrává na volném jezeře a vždy poblíž nějaké mělčiny. Počasí nám ale opět nepřeje – teplota, příliš slunce, vítr a pokles tlaku. Přesto se nám podařilo zdolat ještě 35 štik. Po zbytek výpravy jsou záběry velice ojedinělé a nedaří se nám vyprovokovat ryby k aktivitě. Útoky na naše nástrahy jsou velice vzácné. Poslední den se Madsovi podařilo překonat ještě dvě štiky do jednoho metru. Byly to na pohled staré ryby a jedna na sobě měla stopy po dvou útocích větší ryby. Zjistili jsme, v čem mohl být problém v menší aktivitě - štika měla v sobě plno makrel. Během celé výpravy jsme tedy za čtyři a půl dne ulovili asi 170 štik, z toho 30 jich bylo mezi 85 až 100cm a patnáct nad jeden metr. Takže na závěr: na ryby do Dánska ano, vypadá to, že to je zatím nejlepší štičí lokalita na světě, o tom není pochyb. Jediné nebezpečí tkví v tom, že se to může stát cílem velkého rybářského tlaku a cílem rybářské turistiky. Výhodou je, že Dánové se povětšinou věnují lovu lososů a lov štik je příliš nezajímá. Může se, ale stát stejná situace, jako v Irsku před dvaceti lety. Zasvěcení vědí o čem mluvím a podobnost se zeleným ostrovem ke stejnému osudu svádí. Takže odjíždíme trochu zklamaní, že už nikdy nebudou podmínky k rybolovu takové, jako za dřívějších dob, kdy rybařina nebyla tak rozšířená. Pravdou je, že Dánové považují za rybářské Eldorádo norské revíry, místní revír se jim vyrovná. Mohu to potvrdit po mých rybářských výpravách po světových destinacích. Na závěr jsem požádal ještě o několik sáčků s vynikajícími nástrahami Prologic. Použil jsem je při další výpravě do Ruska, ale to už je jiný příběh…