• Sumčák největší

Cassienská pohádka

• cadox fishing
18. 03. 2012
Jirka Majer se rozhodl popsat čtenářům úspěšnou výpravu na francouzské jezero Cassien. Jak sami dále uvidíte, v průběhu měsíčního lovu se mu povedlo přelstít opravdu krásné kapry.

Kdy vyrazit?

Dlouho jsem zvažoval, kdy podniknu výpravu za kapry do Francie.
Nechtěl jsem nikam jinam než na Cassien, jezero, které mi tolik učarovalo.
Naposledy jsem zde chytal před rokem. Tehdy jsem lovil od Vánoc do Nového roku, záběru jsem se ale nedočkal.
Je tu ovšem jaro a já hodlám tentokrát zabodovat.

Návrat do ráje

Nedočkavě stojím na mostě přes jezero a pozoruji hladinu. Přemýšlím, kde se usadím.
Tento termín výpravy jsem si nevybral náhodou. Jednak se kapři připravují do tření, budou jezdit v hejnech a mít zvýšenou žravost. Především je doba před třením ta ideální, kdy lze ulovit kapry s maximální hmotností. Velcí kapři v sobě totiž můžou mít až 5 kg jiker!
Tak jako loni jsem měl výpravu naplánovanou s kamarádem Richardem.
Nechal jsem se odvézt na Rozvadov, kde jsme se měli setkat. Na hranicích jsem byl o několik hodin dříve než Richard. S hromadou rybářského harampádí jsem stepoval na hranicích jak „bezdomovec“ a čekal na příjezd Richarda. Nepříjemnostem ale nebyl zdaleka konec.

Možnosti auta nestačí

Auto bylo nacpané až po střechu, tlumiče seděli na doraz, ale venku ležela ještě spousta potřebných věcí, které nebylo kam nacpat. Začali jsme přemýšlet, které věci máme v autě naložené, ale bez kterých se na rybách obejdeme.
Prohlásil jsem: Všechno co tu mám, musím mít na Cassu s sebou. Bez nich nikam nejedu. Po dvou hodinách přerovnávání věcí v autě jsme začínali být zoufalí.
Oba jsme museli něco ze své výbavy vyřadit. Sice nerad, ale musel jsem svolit, že pojedu bez elektromotoru, baterky, pití a nějakého oblečení.
Richard samozřejmě také nějaké věci vypustil, a tak jsme se nakonec do Richardovi „oktávky“ našlapali.
Komplikace způsobily, že jsme na Cassien dorazili o 8 hodin později než jsme měli v plánu.
Do setmění zbývalo už málo času. Oba jsme byli dost unaveni, proto jsme zprvu chtěli postavit bivaky poblíž auta, vyspat se a začít chytat až druhý den.
Ale když jsme si uvědomili, proč jsme vlastně přijeli, co nám to dalo úsilí a takhle promarnit jednu noc chytání?
Vždyť těch pár hodin už nás nezabije. Věci jsou narovnány ve člunech a my vyrážíme.
Nakonec jsme oba zůstali poblíž mostu s tím úmyslem, že tu 2 až 3 dny zůstaneme, rozkoukáme se a pak se každý vydáme svou cestou.

Vyhledávání ryb se nedaří

Už před odjezdem jsem plánoval, že se budu snažit kapry vyhledávat a prochytat tak co nejvíce míst.
Tento způsob jsem praktikoval 11dní lovu, ale ukázalo se, že to v tomto období nebude to pravé. Za celou tu dobu jsem neudělal ani jeden záběr od kapra. Evidentně bylo něco špatně.
S touto metodou se pokusím lovit kapry spíše v zimě. Kdo Cassien trochu zná, potvrdí, že kapři se jezdí pravidelně třít do západního ramene a jejich ulovení někde jinde je v tuto dobu spíše dílem náhody. Neříkám, že to nejde!
Jenže západní rameno bylo obsazené, a v možnost že se nějaké místo uvolní, jsem vůbec nedoufal.
Nakonec jsem se tam přeci jen dostal. Místo ve skalách vypadalo na první pohled děsivě, ale mně vyhovovalo. Rozhodl jsem se chytat pouze na nához.
S takovým místem a taktikou souvisí nutnost udržovat naprostý klid, nechodit, nedýchat…. Taková dobrodružství mám rád.
Poprvé během výpravy jsem viděl vyskočit velkého kapra. Tep se mi ihned zvýšil. Doufal jsem ve zlepšení situace.
Už přesně nevím, jak dlouho jsem na skalách lovil, ale po několika dnech jsem měl záběr. Byl to kapr kolem 5 kg. V tu chvíli jsem byl za něj rád.

Konečně změna k lepšímu

Po 20 dnech rybolovu na jezeře jsem se díky kamarádům dostal na místo, po kterém jsem toužil.
Do té doby na místě chytali Angličani a ulovili několik kaprů nad 20 kg. Umíte si asi představit mé natěšení.
Prvních několik dní jsem byl ovšem bez záběru. Nevím, co jsem dělal špatně, ale záběr nepřicházel. Počasí také nebylo úplně ideální.
Během několika hodin se však počasí rychle změnilo. Z tropických veder se znatelně ochladilo. Začal foukat silný vítr, voda se začala podkalovat. Jak to tak bývá, tak s tímto počasím přišel také záběr. Swinger pod prutem, který jsem chvíli předtím přehodil, s sebou nepatrně poškubal.
Prut jsem mírně přisekl a chvíli myslel, že se jedná o menší rybu.
Po chvilce jsem názor změnil a vydal se za rybou na lodi. Takové povožení od ryby jsem doposud nezažil. Byl to opravdu nádherný souboj.
Po hodině boje mě napadlo, že to bude sumec. Asi po hodině a půl stoupaly k hladině první bubliny. Tomáš mě pořád přesvědčoval, že to bude kapr. V tu chvíli už jsem tomu ale moc nevěřil.

Urputný boj

Po dvou hodinách neustálého přetahování bylo na břehu diváků jak na celovečerním filmu.
Já a Petr v Tereze, Tomáš vedle nás v Zodiacu. To není možný, říkáme si. Bylo to opravdu moc dlouhé. Ruce mě už začínaly bolet.
Chtěl už jsem to skončit, proto jsem se začal do mého 2,5lb kaprového prutu pořádně opírat. Na navijáku jsem měl 15m šokové šňůry, kterou jsem však ještě ani nezahlédl.
Konečně se ryba položila na hladinu.
Nevím, jestli jsem byl šťastný nebo ne. Spíše zklamaný, že se nejednalo o nějakou cassienskou kapří legendu.
Na druhou stranu to byl můj první větší sumec. Hmotnost jsme odhadovali kolem 35 kg. Kaprovi by taková hmotnost slušela více…
Ale bojoval jsem dál. Zanedlouho jsem byl odměněn záběrem.
Rychle se dostat nad rybu a po krátkém souboji se na podložce válí první kapr.
Krásný 18,10 kg vážící lysec mi samozřejmě udělal velikou radost.
Počasí se vyvíjelo stále stejně. Vítr střídal déšť, prostě paráda. Tak pojďte!!
Další den mi zabral 19,10kg lysec. Dva kapři na břehu během tak krátké doby. Ani jsem se nezvládl z toho vzpamatovat a byl tu další záběr.
Cassienští kapři většinou začínají pořádně bojovat až u lodi, ale pak to opravdu stojí za to.
O takovém souboji by mohl vyprávět kamarád Petr, kterému se podařilo ulovit místní legendu jménem Stella.
A že tě Petře povodila, viď? Ještě jednou promiň, že jsi mě nemohl vzbudit a musel si jít do lodi sám. Ale spal jsem po té pohádce jako nemluvně, a vše nakonec dobře dopadlo…

U lodi začíná boj

Zpět ale k mému záběru. Rybu jsem ze sloupce zvedal jako nějakou větev. Několik metrů pod hladinou jsem spatřil velkého lysce. Tak ten má nad 20 kg! Konečně! Zakřičel jsem. Kapr je v podběráku a jeho váha činí nádherných 24,30 kg.
Radost byla nesmírná a po chvilce zkoumání jsme se ujistili, že se jedná o stejnou jikernačku, kterou kdysi ulovil Tomáš Blažek. Tehdy vážila 17 kg. Byli jsem šťastni, že se tato ryba opět ukázala na podložce. Je to stará a majestátní ryba. To jí vyneslo jméno Bílá Paní.
Znovu nastalo období, kdy prostě záběr ne a ne přijít. Většinou se jednalo o dva, tři dny bez záběru. Hejno kaprů pravděpodobně odjelo do tření a mi museli počkat, až se dostaví další hejno. V toto roční období je na Cassu potřeba velké množství krmení, což jsem však podcenil. 30kg boilies a 5 kg tygřích ořechů bylo hodně málo.
To jsem pocítil už po 14 dnech chytání, kdy mi zbývalo pouze několik kuliček. Ale kamarádi mě založili a já mohl chytat dál.
Během dopoledne jednoho dne jsem se rozhodl, že prut, kterému jsem moc nevěřil, přehodím. Nástrahu jsem neměnil, mnohdy je to na mazané kapry to nejlepší.
Pokud s takto měkkým boiliem nahazujete na větší vzdálenost, je třeba sledovat montáž až do té doby, než dopadne do vody. Často se stává, že měkké boilie při náhozu na větší vzdálenost ulítne.
Jak jsem nahodil, potápím vlasec, a najednou se mi cívka roztočí mezi prsty.
Chvíli jsem nechápal, ale opravdu na druhém konci byla ryba, která se mi nakonec vyřízla. Škoda, vypadalo to slušně.
Asi jsem se při náhozu trefil kaprovi přímo „ pod nos“. Olovo bouchlo s montáží o dno a zvědavý kapr nástrahu okamžitě „našlukl“. Zrovna na Cassienu dosti netypická záležitost.
Opět nastalo několikadenní období bez jediného záběru, kdy nezbývalo nic jiného, než čekat.

Shrnutí

Do konce výpravy zbýval už „jen“ týden. Během něho jsem ulovil několik krásných kaprů. Lysci 17,20 kg, 19,80 kg, 21,50 kg a nádherný řádkáč 9,50kg mě učinili nadmíru spokojeným.
Zažil jsem na vlastní kůži, jak důležité je být ve správnou chvíli na správném místě a mít samozřejmě alespoň trochu štěstí. Ale především to, že čím více času u vody strávíme, tím více ji poznáme a máme šanci na trofejní úlovek…